Tante 13/27 - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu Tante 13/27 - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu

Tante 13/27

Blijf op de hoogte en volg Arlien

24 November 2013 | Oekraïne, Berehove

Hej lieve Joël!

Weet je wat ik vorige week heb gedaan?? Ik heb in een trein gezeten!! En nou denk je misschien…dat is helemaal niet speciaal, dat hebben we hier in Nederland ook.

Maar: we gingen ’s nachts in de trein rijden. Om half negen ’s avonds stapte ik in de trein, samen met een vriendin van mij. Zij werkt ook in Oekraïne, maar komt uit Canada (weet je wel, dat land waar open en oma een tijd geleden zijn geweest).
Voordat we de trein in stapten, ging een mevrouw onze kaartjes controleren. Daarna konden we de trein in klimmen. Ja, we moesten echt een beetje klimmen, het was best hoog. Toen we in de coupé kwamen moesten we op zoek naar onze plek. Iedereen had namelijk een nummer gekregen: op de terugweg had ik coupé 13 en bed 27.

Het grappige was dat we geen stoelen hadden in de trein…maar bedden! Toen we ons bed hadden gevonden gingen we er eerst gewoon op zitten. Want het was nog te vroeg om te gaan slapen. Later kwam een mevrouw een pakketje brengen, iedereen zo’n pakketje met allemaal beddengoed. En als je een dikkere deken wilde, kon je die bij dezelfde mevrouw ophalen. Iedereen ging toen zijn bed opmaken.

We gingen dus om half negen ’s avonds in de trein en we hoefden er pas de volgende morgen om tien uur uit te stappen. Dus nadat we onze bedden hadden opgemaakt, ging iedereen slapen.

Maar ik kon helemaal niet goed slapen. Er stonden namelijk allemaal stapelbedden in de trein, en ik lag bovenin. En ik was er elke keer bang voor dat ik uit bed zou rollen….dat leek me helemaal niet zo’n leuk idee. Ondertussen reed de trein natuurlijk gewoon door. En ik dacht: ‘Als de trein nu heel hard moet remmen, dan kan ik ook zo m’n bed uit rollen’. Dus ik heb heel lang uit het raampje gekeken. Het was natuurlijk wel heel donker, maar af en toe kon ik wel wat zien.

We gingen naar Kiev, dat is de hoofdstad van Oekraïne. Weet je wat een hoofdstad is?? Als je dat niet weet moet je dat maar aan papa of mama of één van je juffen vragen… Het is in elk geval een hele grote belangrijke stad.

Hoe is het met jou?? Heb je vorige week Sinterklaas gezien? Ben je echt naar de stad geweest of heb je het op de televisie gezien?? Ik ging het vandaag nog even kijken op internet.
En heb je ook Sint Maarten gelopen?? Of heb je het dit jaar maar overgeslagen??

Lieve Joël…een dikke knuffel voor jou en een kusje voor je lieve broertje. En…tot over vijf nachtjes!! Dan hoop ik weer terug te zijn bij opa en oma! En ik heb er ONTZETTEND VRESELIJK VEEL ZIN IN om jou weer te zien 

Doei!!!
Tante Arlien

  • 24 November 2013 - 21:52

    Anne Geertje:

    hey lieve meid,

    dus het is bijna zover....
    je gaat Oekraïne achter je laten?
    Tenminste... het land.
    Je gedachten zullen nog vaak terug gaan...
    Neem er de tijd voor,
    om "alles" een plekje te geven,
    want dat zal wel even duren.
    En geniet lekker van je familie, vrienden en iedereen die je lief hebt!
    Gods Zegen meid, op al je wegen!

    Liefs, Anne Geertje

  • 24 November 2013 - 21:55

    Anje:

    Een gezellig reisje met de trein .
    Ik vond het toen erg leuk gr

  • 28 November 2013 - 14:45

    Bianca (Children's Relief):

    Schattig, mogen wij zo maar een privebericht mee lezen. ik had eerst je aanhef niet gezien en ik vond je schrijfstijll al vrij 'bijzonder', maar later begreep ik het :-S

    Sterkte met afscheidnemen deze laatste uurtjes.

    groetjes,
    Bianca

    PS ik denk dat je neefjes ook heeeel blij zijn dat jij terug komt :-D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arlien

Sinds oktober 2011 ben ik aan het werk op de kinderafdeling in het ziekenhuis van Beregowo, Oekraïne. Het plan is om dit een jaar lang te blijven doen. Elke woensdag zet ik een update op deze website om iedereen die daarin geïnteresseerd is, op de hoogte te houden.

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 589
Totaal aantal bezoekers 150684

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 29 November 2013

Naar de Oek (iets langer dan 'normaal')

Landen bezocht: