't Gaat gebeuren... eerst terug in de tijd! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Arlien Laan - WaarBenJij.nu 't Gaat gebeuren... eerst terug in de tijd! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Arlien Laan - WaarBenJij.nu

't Gaat gebeuren... eerst terug in de tijd!

Door: arlienvanderlaan

Blijf op de hoogte en volg Arlien

25 Augustus 2011 | Nederland, Amsterdam

Hoi!

Wat leuk dat je deze site hebt gevonden! Want ik heb grootse plannen en wil daar heel graag wat over vertellen. Om bij die plannen terecht komen moeten we eerst een stukje terug in de tijd.

2005
Stichting Munkacs (www.munkacs.nl) wordt opgericht. Een stichting die zich wil inzetten voor de zigeuners in de Oekraïne. In de zomer van 2005 gaat er een groep van 40 mensen naar Munkacs, een plaats in de Oekraïne. Daar wordt begonnen met het bouwen van een badhuis en worden er eenvoudige activiteiten georganiseerd voor de kinderen op het zigeunerkamp.

Op dit zigeunerkamp wonen veel mensen die in slechte huizen wonen, niet voldoende gezond eten hebben, geen of ontzettend onhygiënische toiletten tot hun beschikking hebben, geen baan hebben… Het mag duidelijk zijn: deze mensen worden gediscrimineerd en leven onder erg slechte omstandigheden.

2006 – 2010
De jaren erna komt er elke zomer een groep terug naar het zigeunerkamp. In 2006 wordt het badhuis helemaal afgemaakt. Ook wordt er dat jaar voor het eerst een echt kinderkamp georganiseerd: tachtig kinderen gaan mee op een kamp met allerlei leuke activiteiten. Een plek om lol te hebben en om veel aandacht en liefde te ontvangen.
De jaren erna wordt er elk jaar een dergelijk kinderkamp georganiseerd. Ook blijven we bouwen op het kamp. Een mooie ontwikkeling is zichtbaar. Eigenlijk zijn het er twee: er worden huisjes opgeknapt waardoor de leefomstandigheden van enkele gezinnen verbeterd. Maar eigenlijk is dit nog belangrijker: we werken samen met de zigeuners, het contact wordt steeds beter en iedereen geniet van elkaars aanwezigheid.

2011
Afgelopen zomer ben ik voor de vijfde keer mee geweest met deze zomerreizen. Dit jaar mocht ik het voorrecht hebben om als reisleider mee te gaan. En ik kan jullie vertellen: we hebben echt een ontzettend fantastische tijd gehad, wauw! Jullie moeten eigenlijk allemaal onze reisverslagen lezen (zie www.munkacs.nl). Voor zover je dat natuurlijk nog niet hebt gedaan…. Een paar foto's van afgelopen zomer zal ik bij dit verhaal plaatsen.

2011 – de tweede etappe
Maar hier blijft het niet bij. Na de zomer ben ik van plan om weer terug te gaan naar de Oekraïne. Daar ga ik aan de slag in het ziekenhuis.

Wat je wellicht niet weet is dat ik in september 2010 ben afgestudeerd. Aan de PABO. En het afgelopen jaar heb ik voor groep 6&7 gestaan. Ook dat was een ontzettend gaaf jaar.
Maar… wat doet een juf dan in een ziekenhuis…?? Goede vraag!!
In het volgende stukje zal ik daar antwoord op geven.


Trouwens: als je bovenstaande hebt gelezen vind ik het leuk wanneer je even een reactie schrijft. Aanvullen, vragen stellen, tips geven: dat mag allemaal. Of gewoon even laten weten dat je ’t hebt gelezen. Leuk, dank je! :)

  • 25 Augustus 2011 - 20:01

    Alserda:

    Leuke site, ziet er gaaf uit.
    Ben benieuwd hoe het verder zal gaan.
    Wanneer vertrek je? Of is dat nog niet precies bekend?
    Trouwens, wist niet dat je van de PABO afgestuurd was... :)
    Sterkte en veel plezier met de voorbereidingen!
    Groeten.

  • 25 Augustus 2011 - 20:30

    Roomie -nog Even:)-:

    Ziet er goed uit, helder verhaal! Ik zal je gaan missen en dit dus regelmatig checken!!
    Liefs

  • 25 Augustus 2011 - 20:36

    Femmie:

    Hey Arlien,
    Wat tof dat je op reis gaat met een doel!
    Hoelang ga je precies weg en wanneer?
    Heel veel succes en plezier!
    Groetjes Femmie

  • 25 Augustus 2011 - 20:47

    Herman:

    Hey Arlien,

    Wat tof! Wanneer ga je weg? Ben benieuwd naar je volgende stukje, want ik kan de link inderdaad niet helemaal leggen haha!

    Hopelijk krijg je een supermooie tijd!

    Groetjes!

  • 25 Augustus 2011 - 22:24

    Auke:

    Hey Arlien,
    Ziet er goed uit!
    Sterkte verder en Gods zegen!
    Auke

  • 26 Augustus 2011 - 05:58

    Bouke:

    Dit ziet er goed uit zus! Leuk opgezet!

  • 26 Augustus 2011 - 16:44

    Inge Nederveen:

    He Arlien! Via je facebook kwam ik hier terecht. Supertof zeg, dat je nu voor langere tijd gaat! Ik denk dat ze echt superblij met je zullen zijn! Ben benieuwd wat voor werk het precies gaat worden in het ziekenhuis, dus kom maar op met dat volgende stukje :) Succes met de voorbereidingen!

    Groetjes, Inge

  • 27 Augustus 2011 - 18:22

    Carolien:

    Buddy!
    Mooi stukkie hoor! Heel duidelijk en heerlijk om weer een paar van die plaatjes terug te zien. Weer helemaal in de Oek sferen ;)
    Veel succes met alle voorbereidingen. Ik kom je van te voren vast nog wel een keer tegen bij de kerk oid ;)
    Liefss Bud

  • 27 Augustus 2011 - 20:07

    Nieuwsgierig Nichtje:

    Leuk over je plannen te lezen! Mooi werk wat je daar gaat doen zeg. Heel veel succes en plezier daar.
    Groetjes, nienke

  • 01 November 2011 - 11:58

    Joël:

    Lieve Arlien,

    Ik ga straks met Raymon spelen.
    Heb jij ook leuk met de kindertjes gespeeld?

    Een dikke kus van Joël

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arlien

Sinds oktober 2011 ben ik aan het werk op de kinderafdeling in het ziekenhuis van Beregowo, Oekraïne. Het plan is om dit een jaar lang te blijven doen. Elke woensdag zet ik een update op deze website om iedereen die daarin geïnteresseerd is, op de hoogte te houden.

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 150959

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 29 November 2013

Naar de Oek (iets langer dan 'normaal')

Landen bezocht: