De kleine dingen, inclusief de harde realiteit... - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu De kleine dingen, inclusief de harde realiteit... - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu

De kleine dingen, inclusief de harde realiteit...

Blijf op de hoogte en volg Arlien

17 Oktober 2012 | Oekraïne, Berehove

Het is dinsdag. Vandaag ben ik vrij en mijn enige afspraak gaat niet door. Conclusie: een heeeele dag voor mezelf! ’s Morgens duw ik mijn weg tussen de vele, vele mensen op de markt. Ik vind wat ik nodig heb en snap ook nog eens wat de kosten zijn. Als ik bijna klaar ben hoor ik een heel kort gesprekje, in het Hongaars. En ik realiseer me: ik snap wat ze zeggen!! Okee, okee, het is maar een heel eenvoudig, kort gesprekje, maar toch. Het voelt goed. En zo vertrek ik naar huis.

Daar aangekomen heb ik een goed idee. Al zeg ik het zelf. Ik ga vandaag alvast mijn update schrijven. Dan is dat alvast klaar. En kan ik ‘m morgen, op de woensdag-update-dag, zo op de website zetten. Want de dag van morgen zit al weer flink vol gepland. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb gelukkig ook best wel inspiratie. Want ik vind het leuk om over de kleine dingetjes te schrijven die in een week voorbij komen. Wat het leven, mijn leven, hier in Oekraïne zo ontzettend leuk maakt.

Dus allereerst vertel ik over mijn fietstochtje naar het ziekenhuis, gistermorgen. Want toen zag ik een man lopen. Hij had een bodywarmer aan. Daar stond ‘PTT Post’ achterop. Holland in Oekraïne.
Daarna schrijf ik over afgelopen zondag. We hadden, als Hollanders, een verrassings-afscheids-feest georganiseerd voor Reina. Deze collega zal 1 november weer naar Nederland vertrekken. Dat laten we natuurlijk niet zomaar gebeuren. Vandaar deze actie. En een verrassing was het zeker! Omdat Reina een groot fan is van toetjes, hadden we allerlei verschillende toetjes gemaakt. Het was een ontzettend gezellige middag met elkaar.

En hierna komen natuurlijk de kinderen aan de beurt. Want daar kan ik mijn mond toch echt niet over houden bij zo’n onderwerp 
Allereerst nieuws waar ik heel blij van wordt, dit is dan ook geen ‘klein ding’. Het is iets groots: gisteren zijn Dorina en Olga naar huis gegaan. Dat hadden we écht niet verwacht. Deze meiden zijn in resp. april en februari van dit jaar geboren. Dus nog lang geen jaar oud. Maar nu zijn ze lekker thuis, super!!
Na dit grote nieuws, schrijf ik over de wat kleinere, dagelijkse dingetjes waar ik zo blij van kan worden in het ziekenhuis.

Neem nou Livia. Als je haar optilt begint ze al met haar beentjes te zwaaien: zo graag wil ze dus lopen!! En dat doet ze dan ook, elke keer weer een rondje door de zaal. Nog wel met beide handjes in onze handen. En terwijl Livia loopt kijkt ze af en toe omhoog: dan zie je elkaar dus op de kop. En je ziet dan zo’n grote glimlach verschijnen. Heerlijk!!
Die glimlach van Livia is een mooi bruggetje (nee, geen ezels- of apenbruggetje) naar de kinderen op de kleine zaal: want nadat Renata haar fles heeft leeg gedronken en haar boertjes heeft gelaten, zit ze vaak natuurlijk gezellig op schoot. Dan kijkt ze om zich heen en kijkt je daarna ook aan. En dan kan ook zij zomaar opeens een fantastisch grote glimlach op haar gezicht toveren. Diana kan dat trouwens ook. Over Diana gesproken: zij heeft een heerlijk grote bos haar. Ik kan de verleiding dan ook niet weerstaan: ik pak mijn roze haarborsteltje en een elastiekje en moet daar écht een staartje in maken.
Ook Ingrid zorgt voor heerlijke ‘smelt’-momentjes. Als je Ingrid in de maxi cosi zet begint ze allemaal grootse verhalen te vertellen. Ze brabbelt er echt flink op los, speelt met Nijntje die in de maxi cosi hangt en heeft de grootste lol.

Terug op de grote zaal is het een genot om te kletsen met John. John vindt het fijn om op zijn buikje te liggen als hij verschoond wordt. Dat vraagt natuurlijk een beetje extra aandacht, want dan moet je hem eigenlijk achterstevoren aankleden (voor je gevoel dan hé?!). Maar dat hebben we natuurlijk allemaal over voor deze mooie jongeman. Want je merkt aan het hele lijfje van John hoe relaxt hij wordt als je hem op zijn buik draait. Na het verschonen draai ik hem zo op de aankleedtafel dat ik hem aan kan kijken terwijl hij lekker relaxt op zijn buik ligt. En dan komen de verhalen: hij keuvelt en lacht er flink op los.

Terug naar de dag van gisteren. Het is tijd om te koken. Echte Risotto. Uit een pakje (bedankt pap&mam!). Ondertussen komt mijn collega/huisgenoot thuis. En hij heeft nieuws.

Nieuws dat ervoor zorgt dat ik mijn update echt moet aanpassen. Want ik kan nu niet afsluiten met een leuk, schattig, lief momentje waar iedereen om moet glimlachen. Waarmee ik mijn uiterste best doe om maar een klein beetje uit te leggen hoe leuk het werk is met de kinderen hier in het ziekenhuis.

Nee, we eindigen met verdriet. Met de harde realiteit. Gisteren is de kleine Olga naar huis gegaan. Wat zijn we daar blij mee. Helaas hoorden we vandaag dat haar vader is overleden…

Een paar weken heb ik over de jongen (hij is 16 of 17 jaar geworden) verteld. Dat hij was opgepakt door de politie nadat hij had geprobeerd iets te willen stelen. Op de het politiebureau heeft hij geprobeerd om zelfmoord te plegen. In eerste instantie is dit niet gelukt: hij kwam op de reanimatie-afdeling te liggen. Vlakbij de kinderafdeling, de plek waar zijn dochter verbleef.
Van de week is hoorden we dat hij even naar beneden was geweest. Dat maakte me blij, ik dacht dat hij even bij zijn Olga mocht kijken. Helaas was dit niet zo. In al die weken was de vader van Olga niet gewassen. Geen enkele keer. We hoorden dat dit niet het enige was. Er schijnen allerlei beestjes in zijn bed te hebben rond gelopen. Terwijl hij daar gewoon in lag. Ik kan daar echt niet bij. Dit is echt onmenselijk. Maar beneden hebben ze hem dus eindelijk gewassen. Helaas is hij nu inmiddels overleden.

Onvoorstelbaar. Wat een leven heb je dan gehad. En dan denk ik ook meteen aan zijn jonge vrouw: gisteren heeft ze haar dochter terug gekregen. Vandaag loopt ze in zwarte kleding rond omdat haar man is overleden. En over een maand of vier verwacht ze al haar tweede kind.

God, zorg toch alstublieft goed voor Olga, haar moeder en hun hele familie en leefgemeenschap!!

Vraag God…
… om bij Dorina en Olga te zijn, nu ze naar huis mochten gaan.
… om ons in het ziekenhuis te helpen zodat de kinderen op de juiste manier gestimuleerd worden in hun ontwikkeling.
… om een zegen over de conferentie die we deze week in Beregowo hebben met St. Children’s Relief.

Dank God…
… dat ik mag genieten van allerlei kleine dingen die ik elke dag zie.
… voor het werk dat collega Reina het afgelopen jaar hier heeft mogen doen.

  • 17 Oktober 2012 - 17:20

    Korien:

    Ach, wat een triest einde aan je verhaal. Het is maar goed dat kleine Olga nog te klein is om te beseffen dat haar vader er niet meer is. En tegelijk, wat moet haar hoogzwangere moeder het zwaar hebben en krijgen met straks twee kleintjes. Kun je hun buiten het ziekenhuis nog volgen of houden ook bij hen de verhalen hier op?

    Sterkte in elk geval. Dit moet vast heel moeilijk zijn!

    Liefs,
    Korien

  • 17 Oktober 2012 - 19:51

    Erika:

    jij bent al net zo'n lieve schat als die kleintjes op de foto! Wat weer een heerlijk verhaal! Geniet er van, en sterkte met alle verdrietige dingen die je tegenkomt!

  • 18 Oktober 2012 - 14:37

    Chris En Marga Kiers:

    Dat de mensen daar een zeer hard levens bestaan hebben wordt maar weer eens duidelijk.
    Daarom is het voor het ook zo belangrijk naar Boven en voor uit te blijven kijken.

    We wensen je Gods kracht en strekte toe.
    Ook een goed congres gewenst.


  • 18 Oktober 2012 - 14:38

    Anje:

    Fijn dat je ons eerlijk al die dingen vertelt.
    Hopelijk worden olga en dr moeder opgevangen !?
    Laten we hier, voor hun en jullie daar ,blijven bidden.
    Ook het afscheid van reina.
    Jij,nog,even volhouden en dan mag je naar huis .

    Ga je daar bij je nieuwe project ,boven de kerk slapen ?
    Gods zegen en Zijn liefdevolle aanwezigheid om jullie heen

  • 18 Oktober 2012 - 14:53

    Bianca:

    ik zit te zoeken naar zinnige woorden, maar ik heb ze even niet...

    Bedankt in ieder geval dat je iedere keer weer zo trouw je blog bijwerkt en ons op de hoogte houdt van al je, grote en kleine, belevenissen

    Voor alles een tijd..!?
    ( Prediker 3: 1-15 )
    11 God heeft alles wat er is de goede plaats in de tijd gegeven, en ook heeft hij de mens inzicht in de tijd gegeven. Toch kan de mens het werk van God niet van begin tot eind doorgronden. 12 Ik heb vastgesteld dat voor de mens niets goeds is weggelegd, behalve vrolijk te zijn en van het leven te genieten.)

  • 18 Oktober 2012 - 17:01

    Wijnalda B:

    wat weer een geweldig verhaal wat een inspiratie omdit alles zo duidelijk op papier te zetten
    we wensen jou sterkte enplezier toe met alles wat je te doen hebt.
    afscheid nemen voor berijding voor je nieuwe werk en de verlof naar Nederland
    we bidden om kracht voor jou en alle kindjes en hun familie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arlien

Sinds oktober 2011 ben ik aan het werk op de kinderafdeling in het ziekenhuis van Beregowo, Oekraïne. Het plan is om dit een jaar lang te blijven doen. Elke woensdag zet ik een update op deze website om iedereen die daarin geïnteresseerd is, op de hoogte te houden.

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 150823

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 29 November 2013

Naar de Oek (iets langer dan 'normaal')

Landen bezocht: