Het bekende onbekende - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Arlien Laan - WaarBenJij.nu Het bekende onbekende - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Arlien Laan - WaarBenJij.nu

Het bekende onbekende

Door: arlienvanderlaan

Blijf op de hoogte en volg Arlien

07 September 2011 | Nederland, Amsterdam

Zoals ik al eerder schreef, is Beregowo geen onbekende plek voor mij. Dat scheelt natuurlijk. Zelfs het kinderziekenhuis is niet onbekend. Afgelopen zomer heb ik even om het hoekje kunnen kijken op mijn toekomstige werkplek. Trouwens, heel veel jaren geleden ben ik ook al op deze afdeling geweest. Dat was in het allereerste jaar dat ik in de Oekraïne was. Toen kreeg ik de mogelijkheid om mee te gaan naar dit ziekenhuis. ‘k Heb daar een paar foto’s van kunnen vinden…. Vooral m’n rode petje vind ik erg charmant…...

Maar nu terug: Beregowo is niet helemaal nieuw. En dat zien veel mensen als een voordeel. Ik ook. Ditzelfde geldt voor de Hongaarse taal.
Ter voorbereiding op mijn periode in de Oekraïne ben ik bezig met zoveel uiteenlopende zaken. Eén daarvan is het leren van de Hongaarse taal. Nou ja… ‘k ga het proberen (het schijnt namelijk de lastigste Europese taal te zijn… en dat begin ik steeds meer te geloven…). Maar: vorige week ben ik op familiebezoek geweest. Het is namelijk zo dat een neef van mij is getrouwd met een Hongaarse. Tot voor de zomer woonden ze in Hongarije en nu dus in Nederland. En dat komt natuurlijk ontzettend goed uit! Want van hen kan ik toch echt het beste leren. Hoop ik… En ik ben blij dat ik toch hier en daar al een woord of klank ken. Opgevangen tijdens de zomerreizen naar Munkacs. Inmiddels ken ik de meeste klanken (dat is stap 1 om te leren: de c klinkt als een ts, de v klinkt als een w, en zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen). Dus vanaf morgen: ouderwets woordjes stampen (en het gekke is: daar heb ik best zin in).

Verder ben ik bezig met….
- … het aanschaffen van een auto
En er zit schot in de zaak! Eergisteren ben ik gebeld door iemand die voor mij op zoek is gegaan naar een geschikte auto. Dat hij ‘een hele goeie’ had gevonden. Morgen haalt hij de auto op en gaat hij hem helemaal klaarmaken voor de grote reis. Zodra ik mijn eerste auto echt in bezit heb zal ik een foto ervan op de site zetten.
- … het regelen van de verzekeringen
Hoewel ik weet dat het ontzettend belangrijk is… vind ik dit één van de minst leuke dingen om te regelen. Maar gelukkig ben ik er al hard mee aan de slag geweest en is dit onderdeel al bijna afgerond.
- … het oprichten van een thuisfrontcommissie
Voor enkele taken binnen deze thuisfrontcommissie (TFC) heb ik al mensen gevraagd. Zo zullen mijn broer en schoonzusje, Bouke en Froukje van der Laan, zorgen voor de financiën. Cor Verkade, een goede vriend die ik heb leren kennen tijdens mijn opleiding, zal zorgen voor het onderdeel communicatie. Fantastisch dat deze mensen mij bij alles willen helpen en ondersteunen: superbedankt!! Voor enkele andere taken binnen de TFC ben ik nog met mensen in gesprek.
- … een heleboel andere zaken!
Maar het is niet zo interessant om daarover uit te gaan weiden ;)

Zoals jullie kunnen lezen: druk met een hele hoop uiteenlopende zaken. Allemaal ter voorbereiding op de grote reis. De exacte vertrekdatum staat nog steeds niet vast. Dit hangt namelijk af van een hele hoop factoren. Hopelijk kan ik hierover de volgende keer meer vertellen. Maar: ik beloof niets :)

Vragen, reacties, tips: je kunt het hieronder kwijt. Maar je mag ook mailen: thuisfrontarlien@gmail.com

Leuk dat je deze nieuwe update weer hebt gelezen, dankjewel!


Belangrijke info voor eventuele sponsors
Afgelopen week heb ik binnen de kerkelijke gemeente waar ik lid van ben (GKV Hoogkerk) een sponsorbrief verspreid. Daarin wordt een rekeningnummer genoemd voor eventuele giften. Maar giften die worden overgemaakt naar dit rekeningnummer zijn niet aftrekbaar voor de belasting. Daarvoor ben ik nu een oplossing aan het zoeken. Zodra ik daarover meer heb zal ik dit natuurlijk vertellen. U kunt nog steeds uw antwoordkaartje inleveren/mailen. Maar ik wil jullie vragen om nog even te wachten met het overmaken van de gift. Wacht daar nog even mee tot een volgend bericht. Ik vind het erg jammer dat dit nu nog moet worden geregeld. Maar ik hoop dat ik op uw begrip kan rekenen. Want zoveel ervaring heb ik natuurlijk niet met het organiseren van zo’n grootse reis :)

  • 08 September 2011 - 11:15

    Corine:

    Hoi Arlien,

    Leuk om zo je voorbereidingen te volgen. Je hebt een leuke schrijfstijl, het leest gemakkelijke weg.

    Tot gauw en succes verder,

    Corine

  • 13 September 2011 - 18:57

    Jaqueline:

    Hoi Arlien,

    Wat leuk om te zien waar je allemaal mee bezig bent.
    Wat een grote en mooie beslissing. Gaaf dat je dit gaat doen.
    Ik zal het de komende tijd allemaal is in de gaten gaan houden!

    Groetjes,
    Jaqueline

  • 24 September 2011 - 17:26

    Irene:

    Zie ik ineens mezelf terug op de foto's! :D
    Erg leuk dat je weer 'teruggaat' naar datzelfde ziekenhuis.
    Alvast heel veel succes gewenst! Ik zal het allemaal wel in de gaten houden.

    Groetjes, Irene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arlien

Sinds oktober 2011 ben ik aan het werk op de kinderafdeling in het ziekenhuis van Beregowo, Oekraïne. Het plan is om dit een jaar lang te blijven doen. Elke woensdag zet ik een update op deze website om iedereen die daarin geïnteresseerd is, op de hoogte te houden.

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 150933

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 29 November 2013

Naar de Oek (iets langer dan 'normaal')

Landen bezocht: