Live vanuit de Ark - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu Live vanuit de Ark - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu

Live vanuit de Ark

Door: arlienvanderlaan

Blijf op de hoogte en volg Arlien

24 Oktober 2011 | Oekraïne, Berehove

Zo: vandaag dag 1 zonder ook maar iemand van de familie bij mij in de buurt. En tot nu toe gaat me dat goed af :) Inmiddels alweer gehoord dat m’n vader alweer geland is in Eindhoven.
Maar we gaan natuurlijk nog even terug naar zo’n anderhalve week geleden….

De vorige keer schreef ik namelijk dat de periode van afscheid nemen, opruimen, verhuizen aan zou breken. Nou, dat heb ik geweten. De laatste vrijdagavond in Nederland hadden we thuis een groots feest georganiseerd: mijn afscheid werd gecombineerd met de verjaardag en het afstuderen van mijn vader. Het was een geslaagde, gezellige avond in een overvol huis met allemaal fantastische mensen! Zondag heb ik afscheid mogen nemen van mijn kerkelijke gemeente.

Maandag en dinsdag stonden in het teken van verhuizen (alle helpers – oud én jong – bedankt!!) en de auto inpakken. Ook dit verliep vrij vlotjes. En alles wat ik mee wilde nemen in de auto paste erin. Dus dat was ook erg fijn! Helemaal omdat ik ook flink wat spulletjes mee wilde nemen voor het ziekenhuis.

Woensdagmorgen om half negen begon het vertrek toch echt steeds meer dichterbij te komen. En moest ik afscheid nemen van mijn moeder, broers, zussen, neefje én de andere uitzwaaiers die waren gekomen. Omdat ik het toen niet meer echt droog kon houden heb ik dit vrij vlot gedaan en reden mijn vader en ik stipt negen uur weg uit Hoogkerk.

De reis is ontzettend goed verlopen. De bordjes wezen al heel snel ons de goede weg. We zijn een paar keer gestopt onderweg. ’s Nachts geslapen in Meggenhofen (Oostenrijk). Donderdag stonden we om 17.30u bij de grens. Toen werd het toch wel spannend: zou het allemaal goed zijn met de papieren… zouden ze nog iets hebben waar ze moeilijk over konden gaan doen? Hoe lang zou het allemaal gaan duren? Maar het waren ontzettend vriendelijke mensen. We zijn zelfs gematst: de volgende keer moeten we officiële papier mee hebben als we zoveel bagage over de grens willen hebben. Want het maximum schijnt 50 kilo te zijn. Natuurlijk knikten we braaf dat we dat zouden doen. En vervolgens mochten we doorrijden: in 35 minuten over de grens! Wauw! Dat hadden we echt niet verwacht! We zijn snel doorgereden naar ‘de Ark’. Dat is de plaats waar ik het komende jaar ga wonen.

Bij het betreden van mijn kamer viel mijn mond open. Er was me wel verteld dat ik een grote kamer zou hebben. Maar zo groot als die kamer echt is, dat had ik nooit verwacht. Dus dat was een leuke binnenkomer.

De rest van het weekend ben ik met mijn vader mee geweest. Voor stichting Munkacs hebben we allerlei mensen gesproken en natuurlijk het zigeunerkamp bezocht. Verhalen daarover staan op: www.munkacs.nl . Die ga ik natuurlijk niet allemaal herhalen. Zondagmiddag gezellig gewandeld met de andere Nederlandse dames die hier werken.

Het was een mooie start van mijn periode hier. Leuk weerzien van oude bekenden, voornamelijk gisteren tijdens de kerkdienst in Munkacs. Inmiddels ook alweer allerlei nieuwe mensen ontmoet.

Om ervoor te zorgen dat iedereen alle verhalen snapt, zal ik binnenkort een overzicht plaatsen met daarin alle namen van mensen en plaatsen die in mijn verhalen naar voren zullen komen.

Iedereen die, op welke manier dan ook, heeft gereageerd op mijn afscheid: heel erg bedankt!
Het is leuk om over van alles op de hoogte te blijven. En dat hoeven helemaal geen spectaculaire, verrassende ontwikkelingen te zijn. Gewoon iets alledaags is ook al leuk om te lezen! Het eerste mailtje daarover is inmiddels ook al binnen. Heel leuk!
Volgende week maandag staat mijn eerste werkdag ingepland. Dus daar zullen jullie de volgende keer zeker weten van horen! Tot dan!


Oh ja…. Deze aanvulling is speciaal voor Korien (het lange wachten is voorbij!)
Mocht iemand iets naar mij op willen sturen, dat kan :) Dit is het adres:

YKPAÏHA
Zakarpatska obl.
Beregovo 90202
B. Chmelnytskoho 10/3
Arlien van der Laan
OEKRAÏNE

  • 24 Oktober 2011 - 13:46

    Korien:

    Joehoeeee! Zal vanavond iets voor je posten! Thnx:D
    Goed om te horen dat je het nu al zo naar je zin hebt. Dat er nog maar een jaar vol leuke dagen op mogen volgen!!

    liefs :)

  • 24 Oktober 2011 - 14:12

    Broertje Arjan:

    Goed verhaal zus, top dat het allemaal zo lekker loopt. Wij hebben hier onze eerste Arlienloze zondag alweer meegemaakt, da's ook wel weer even wennen;) Tot eeh, horens hè!

  • 24 Oktober 2011 - 15:41

    Erika:

    Foto's, foto's!! Ben heel nieuwsgierig! ;)
    Mooi enthousiast verhaal zusje, geniet ervan!!!

  • 25 Oktober 2011 - 09:56

    Bettie:

    Fijn dat het je goed bevalt zonder familie.Super om je verslagen te lezen!
    Volgende maandag je eerste werkdag? Misschien heb je dan nog even tijd om je een beetje te installeren, zodat je je nog meer thuis voelt! Trouwens Bouke kan als bijbaan wel verhuizer worden..
    Wat kan die kerel sjouwen! Hij hielp ook al mee met de verhuizing van Ties en Baukje. Ben benieuwd naar je volgende verhaal!
    Het moet fantastisch zijn om al die bekende mensen weer te ontmoeten. (ben beetje jaloers

    warme groet, (hoewel het hier verr.... koud is!) Bettie.

  • 25 Oktober 2011 - 16:27

    Lieneke:

    Wauw, leuk om te lezen Pien!
    En je adres is in één woord ... Gewèldig! :)

    Liefs!

  • 25 Oktober 2011 - 16:38

    Fam Verkade:

    fijn dat je een goede reis hebt gehad . leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt
    voor maandag wensen we je een goede start toe
    groetjes fam verkade

  • 25 Oktober 2011 - 17:20

    Merian:

    Hey Arlien,

    Heel veel succes gewenst met je werkzaamheden! We hopen dat je een goeie/leuke/leerzame/nuttige/mooie/dankbare/gezellige/enz ;) tijd zult hebben!

    Groetjes Berend-Jan&Merian&Marèn

  • 25 Oktober 2011 - 17:35

    Fam De Haan Winsum:

    hoi arlien, we zijn heel benieuwd naar je belevenissen daar, fijn dat het tot dusver voorspoedig verloopt. We zullen je volgen. succes met alles
    groet van ons allen

  • 25 Oktober 2011 - 17:37

    Chris En Marga Kiers:

    Hoi Arlien,

    Fijn dat je zo snel de grens over bent gekomen.
    Ze zullen wel gedacht hebben dit soort mensen halen we graag binnen onze grenzen.
    Ook fijn dat je het al naar je zin hebt, en dat je zo goed bent opgevangen.
    We wensen je een heeeeele fijne tijd toe, veel plezier in je werk, en Gods zegen toegewenst.

    Chris en Marga Kiers

  • 25 Oktober 2011 - 18:32

    Anne En Stien:

    Geweldig!!! Wat een goede berichten en leuk om het allemaal te lezen. 'tIs net of wij er bij zijn.
    Dat alles zo goed verlopen is. We kijken alweer uit naar het vervolg.
    Sterkte met je voor te bereiden op maandag, als je echt aan 't werk gaat. Dat doe je natuurlijk nu ook al!!!!

    Groetjes


  • 25 Oktober 2011 - 19:07

    Rachel:

    Je eerste bericht vanuit Oekraine!! :)
    Gelukkig heb je een goede reis gehad en ben je goed aangekomen.
    Ben benieuwd naar je eerste werkweek! Nu gaat het gewoon echt gebeuren.
    Veel succes je eerste week en geniet van de mooie kindjes!

    liefs!

  • 26 Oktober 2011 - 11:13

    Erik:

    Hoi Arlien,

    Fijn dat je goed bent aangekomen en dat je een flinke kamer hebt waar je kunt vertoeven.

    Succes de komende dagen!

    Groet,
    Erik

  • 26 Oktober 2011 - 11:19

    Geert:

    Goed verhaal, ik kon er flink van genieten en tof om te horen dat het zo nice is.
    Geniet ervan, en tot skypens wellicht?

  • 28 Oktober 2011 - 13:38

    J Vonck.de Vries Str:

    goed begin is het halve werk Arlien, veel zegen en gezondheid. gr jv

  • 30 Oktober 2011 - 10:56

    Bea Wijnalda :

    fijn te horen dat het zo goed gaat
    ver weg en toch dicht bij . alles nu op orde je lekker genesteld om maandag 31 okt. te beginnen
    heel veel sterkte en Gods liefde voor je zelf en de kindjes op je werk l
    lieve groet van uit de werkmanstr. 10

  • 31 Oktober 2011 - 18:16

    Haro:

    Gefeliciteerd, je eerste "echte" werkdag zit er op!
    Wassie goed?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arlien

Sinds oktober 2011 ben ik aan het werk op de kinderafdeling in het ziekenhuis van Beregowo, Oekraïne. Het plan is om dit een jaar lang te blijven doen. Elke woensdag zet ik een update op deze website om iedereen die daarin geïnteresseerd is, op de hoogte te houden.

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 1347
Totaal aantal bezoekers 150944

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 29 November 2013

Naar de Oek (iets langer dan 'normaal')

Landen bezocht: