Aan het werk! - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu Aan het werk! - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu

Aan het werk!

Door: arlienvanderlaan

Blijf op de hoogte en volg Arlien

02 November 2011 | Oekraïne, Berehove

Mijn eerste twee werkdagen zitten erop. Afgelopen maandag ben ik begonnen. De eerste dag werkten we met alle Nederlanders. Dat was erg prettig, dan kun je gewoon alles in je eigen taal vragen en ook in die taal uitleg krijgen. Dinsdag werkte ik voor de eerste keer met Éva. Dan schakelen we natuurlijk over op het Engels.
En het waren twee leuke dagen! Het is gewoon heerlijk om met die kids bezig te zijn. Hoewel sommige koters toch wel ontzettend klein zijn hoor…! En dan merk ik ook wel dat ik erg weinig ervaring heb. ‘k Ben blij dat jullie niet hebben kunnen zien hoe ik heb zitten stuntelen met een kereltje van ruim een half jaar. Op schoot hebben en voeren tegelijkertijd is toch niet zo praktisch. Maar: dat weet ik dan weer voor de volgende keer! Trouwens: het is uiteindelijk wel gelukt :)

We zijn de hele dag bezig met de kinderen. Op de afdeling zijn drie zalen. Eén zaal is voor de zieke kinderen. Als de kinderen daar naartoe worden gebracht, zijn ze ‘buiten ons bereik’. Want wij mogen niet op die zaal komen. Op de volgende zaal liggen de kinderen tot 6 maanden. De echte ukkies dus. En op de derde zaal liggen de kinderen die ouder zijn dan 6 maanden. Hieronder zien jullie het schema dat we elke dag aanhouden:

9 uur tot 11 uur oudere kids
11 uur tot 12 uur pauze
12 uur tot half 2 de ukkies
half 2 tot 3 uur oudere kids
3 uur tot 4 uur de ukkies

Zelf merk ik dat ik wel weer heel erg moet wennen aan het ritme. En dat ik de hele dag echt aan het werk ben. Het is niet zo dat ik de afgelopen weken niets heb uitgespookt (dit om misverstanden te voorkomen :)). Maar ik had veel meer zelf de zeggenschap over de invulling van mijn dag. Vooral afgelopen maandag kwam ik echt helemaal afgepeigerd thuis. Al die nieuwe indrukken, alle informatie die ik die dag te horen had gekregen. Maar: het was een leuke, goede start. Dus daar ben ik ontzettend blij mee!

Ondertussen is er ook nog tijd voor andere dingen.
Dinsdag was het 1 november, Allerheiligen. Persoonlijk vind ik het idee erachter nergens op slaan (de doden de weg wijzen voor het geval ze opstaan). Maar het ziet er hier in Oekraïne erg mooi uit: om de weg te wijzen zetten familieleden allemaal kaarsjes en lichtjes op en bij de graven. De begraafplaats is dan helemaal verlicht. Mede omdat het weer uitstekend was voor deze gebeurtenis (weinig wind en droog) was het wel een ontzettend mooi gezicht. Alles er omheen helemaal donker en dan al die lichtjes…..!

Afgelopen weekend hadden Joost en Renate bezoek van hun gemeente. Voor hen was helemaal een programma in elkaar gezet. Samen met Reina en Veralie heb ik heel wat samen met hen mogen doen: vrijdagavond kwam er een afvaardiging van Amaro Del langs. Dit is een band van allemaal zigeuners die in Munkacs wonen. Ze maken erg leuke en mooi muziek. De naam van hun band betekent trouwens: ‘Our God’ (Onze God). Dat staat centraal in muziek. Prachtig! Een link naar het filmpje heb ik onderaan neergezet.

Ook zijn we naar een erg mooi natuurgebied geweest. Met een waterval. En de fantastische herfstkleuren. Maar ook al een beetje sneeuw. Want we gingen de bergen in. Met een skilift. Prachtige vergezichten met, alweer, ontzettend mooi weer.
En natuurlijk is ook hier de wintertijd ingegaan. Zelf hoefde ik geen tijd te veranderen. Ik stapte gewoon over van de Hongaarse tijd naar de Kiev tijd. Bij mij is het nu dus een uurtje later dan in Nederland.

Ik merk dat ik nog wel veeeel meer kan vertellen. Maar er moet natuurlijk ook wat overblijven voor de volgende keer :) En ik heb natuurlijk nog meer te doen op m’n vrije dag. Want het is dankzij Veralie dat ik een paar foto’s kan plaatsen vandaag. Mijn eigen fototoestel is namelijk op de reis hiernaartoe verdwenen. Erg jammer. Dus ga ik vandaag eens uitzoeken of het me gaat lukken om hier in Beregowo een nieuwe te kopen…. En dan krijgen jullie volgende week, hopelijk, foto’s te zien die ik zelf heb gemaakt :)

Tot dan!


Muziek van Amaro Del

http://www.youtube.com/watch?v=v5PpFXWc5Bo

Natuurlijk zullen velen van jullie niet kunnen verstaan wat ze zingen. Ik ook niet. Gelukkig heb ik wel de Engelse vertaling ervan.

He gave His only begotten Son for me
He gave the holy Lamb for me
Because He loved me
He gave the most precious one for me

Refrain:
Come and worship Him together
Let's sing with thankful hearts
And praise His Name
For His great deeds

He gave His only begotten Son for you
He gave the holy Lamb for you
Because He loved you
He gave the most precious one for you

  • 02 November 2011 - 15:35

    Korien:

    ...veel nieuwe indrukken dus! En je hebt ook best een vol programma op zo'n dag.
    petje af hoor! Fijn dat er nog aardig wat Nederlanders zijn, want het zal vast vermoeiend zijn om telkens in een andere taal te moeten praten.
    Balen van je camera!! Ben benieuwd naar foto's van je kamer, de omgeving, je werkplek, enz. Alles:D

    Liefs!

  • 02 November 2011 - 20:11

    Femmie:

    Mooi mooi mooi, Arlien! Ga zo door en geniet!
    Groetjes

  • 03 November 2011 - 10:44

    Pieter:

    hoi!

  • 03 November 2011 - 12:52

    Arjan:

    joo, you've got mail;)

  • 03 November 2011 - 18:04

    Berend En Maria:

    Hoi Arlien,

    Fijn te merken dat je al aardig je draai weet te vinden in Beregowo. Natuurlijk heerlijk dat er zoveel Nederlandse contacten om je heen zijn.
    Ja "echt" werken is altijd weer even wennen.
    Geniet van je tijd daar en veel sterkte in de moeilijke momenten.
    We bidden voor je.
    Hartelijke groet,
    Berend en Maria

  • 03 November 2011 - 18:26

    Chris En Marga Kiers:

    Hoi Arlien,

    Fijn dat je het goed naar je zin hebt, en dat al aardig went aan de kinderen en aan je werkschema.
    Een ding viel ons op. je voert de kinderen?
    Volgens ons voer je dieren, en geeft je kinderen eten.

    We wensen je veel plezier met je werkt,
    We hopen dat je niet te veel heimwee hebt.
    Veel sterkte en Gods zege gewenst bij je werkzaamheden.

    Een hartelijke groet,
    Chris en Marga.

  • 03 November 2011 - 20:47

    Cor:

    Hoi Arlien,

    Echt wel leuk om je stukken te lezen.
    Je geeft aardig wat 'voer' tot nadenken gezien de reactie van Marga en Chris.
    Succes nog eventjes he. (en even daarna ook nog)

    Cor

  • 03 November 2011 - 23:18

    Hoi Alien :

    echt tof je schrijven ja. ja werken is nu echt nou heel veel sterkte en geniet van de rust momenten
    tot de andere keer
    gr. Bea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arlien

Sinds oktober 2011 ben ik aan het werk op de kinderafdeling in het ziekenhuis van Beregowo, Oekraïne. Het plan is om dit een jaar lang te blijven doen. Elke woensdag zet ik een update op deze website om iedereen die daarin geïnteresseerd is, op de hoogte te houden.

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 150940

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 29 November 2013

Naar de Oek (iets langer dan 'normaal')

Landen bezocht: