Werk aan de weg - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu Werk aan de weg - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu

Werk aan de weg

Door: arlienvanderlaan

Blijf op de hoogte en volg Arlien

09 November 2011 | Oekraïne, Berehove

Tot nu toe ben ik elke zondagavond naar de kerkdienst op het zigeunerkamp in Mukachevo geweest. Om daar te komen moet je over een, inmiddels, beruchte weg rijden. Een weg vol met gaten en kuilen, hobbels en bobbels. Echt niet normaal. En dat was het dus ook niet, de eerste keer dat ik er overheen reed. Ik had meteen weer het gevoel dat ik echt helemaal terug was in Oekraïne.
Maar de zondagavond daarna was er wat veranderd….. Men is aan de slag gegaan met deze weg! De situatie gaat veranderen! Nou ja, lacherig denk je dan met elkaar: ‘Ze zijn ermee begonnen, maar de vraag is natuurlijk wanneer het af zal zijn’. Want de tweede week waren er nog genoeg hobbels die we moesten nemen op deze weg. Maar onze mond werd gesnoerd in de derde week: ze hadden werkelijk al heel wat gaten gevuld! Je kon weer gewoon over de weg rijden. Tot halverwege. Daar zijn ze vast de komende week mee bezig. Ik ben erg benieuwd hoe het er zondagavond aan toe is.
Ook bij mij in de buurt zijn ze aan de slag gegaan. Want het wegdek was eigenlijk geen wegdek te noemen. Daar komt nu verandering in. Dus het beeld van de Oekers ben ik al heel erg aan het bijstellen. Ze weten wel hoe ze het allemaal moeten doen. En ze doen het ook! Zo moeten we ernaar kijken: wat kan er worden bereikt??

Zo zullen we de komende periode ook aan de slag gaan in het ziekenhuis. We gaan ons focussen op dingen die goed gaan. Een goede, sterke, positieve relatie ontwikkelen met het personeel. En niet meteen ons Nederlands denken projecteren op de kinderafdeling. Want dan word je horensdol. En dat wil niemand.
Feit is gewoon dat we hier in Oekraïne een beetje ‘achterlopen’. Nou ja, alleen als je het vergelijkt met de situatie in Nederland. Maar ga maar eens uitzoeken hoe het er een flink aantal jaren geleden aan toe ging in een Nederlands ziekenhuis. Ook daar is de laatste jaren veel veranderd. Ja: jaren. Het is niet zomaar iets wat je kunt veranderen. En dat moet je ook helemaal niet willen.

Met dit in mijn achterhoofd geniet ik van alle leuke,gezellige, opbouwende kortom positieve gebeurtenissen in het ziekenhuis!
• Eén van de artsen die in het verleden als niet zo heel aardig werd omschreven, heeft ons vorige week vriendelijk gegroet.
• Toen we duidelijk konden maken dat een paar oudere kinderen het eten echt niet lekker vonden en er niets van aten, werd er ander eten opgehaald.
• Een speen met een te grote opening werd op ons verzoek vervangen. Dus het kindje heeft meer melk binnengekregen dan anders het geval zou zijn.
• Ik zat een kind eten te geven en vlakbij mij stond een zuster een ander kind eten te geven. Ik schoof een klein stukje op. En (yes!): ze ging naast me zitten.
• Verpleegsters stellen allerlei vragen over de aandoeningen die we bij de kinderen tegenkomen. Fijn dat Reina er is: ze heeft zoooooveel ervaring :)
• Tussen de middag hebben we gekletst (m.b.v. handen en voeten) met een verpleegster die aangaf dat zij ook christen is (dit n.a.v. ons gebed voor het eten). Ze gaf wat eten dat ze aan het klaarmaken was voor de andere zusters, koekjes voor bij de koffie en een paprika om mee te nemen naar huis.

Zomaar een paar leuke dingen die de afgelopen weken hebben plaatsgevonden. Zeg nou zelf: super toch?!

  • 09 November 2011 - 17:31

    Erika:

    O, lieve Pien, wat een heerlijk verhaal!! Ga zo door :D

  • 09 November 2011 - 17:51

    Pa:

    Als ik die foto met Reina zie, vraag ik me even af: wie speelt met wie?
    Geweldig wat een leuke foto's.
    En, Arlien, niet te lief terug lachen hoor....:)
    Ik hoop dat in februari de weg klaar is..

  • 09 November 2011 - 18:37

    Mirjam:

    hoi arlien!
    wat gaaf om je ervaringen te horen. en wat een mooie dingen hebben jullie
    al meegemaakt in het ziekenhuis met de zuster. Ookal zijn ze maar klein, het
    is super mooi om te horen hoe God daar door jullie heen aan het werk is !
    Heel veel succes verder :)
    Groetjes Mirjam.

  • 09 November 2011 - 20:40

    Albert:

    Hallo Arlien,

    Leuk dat je al aardig begint te wennen. Heel veel sterkte daar!
    Groeten Albert Veenhuizen

  • 09 November 2011 - 21:39

    Bea :

    o. o. wat weer een gezellig verhaal ja het is altijd al zo geweest eerst met het gooie en dan de rest
    ook wij worden er van bewust hoe arm. hou anders fijn dat je er zo voor gaat .God houdt van jou en
    vanal die kindertjes en dan wordt je toch blij foto erg leuk met je nieuwe apperaat
    succes en sterkte

  • 10 November 2011 - 11:47

    UA:

    Super toch!

  • 10 November 2011 - 19:16

    Auke:

    Hoi Arlien,
    Super leuk om te lezen!
    Gods zegen, Auke

  • 10 November 2011 - 19:18

    Buddy:

    Hee lieve Arlien!
    Wat geweldig om al je verhalen te lezen. Heel erg leuk :) Ik kan merken dat je het echt naar je zin hebt! En wat een onzettend lieve fotootjes.. Veel sterkte en (werk)plezier toegewenst en Gods zegen!
    Liefs Carolien

  • 10 November 2011 - 19:52

    Bettie:

    Fantastisch om alles te lezen. Over het ziekenhuis, de kindertjes en je medewerksters.
    Elk positief dingetje is er één.
    En wat een poppies. Je kunt bijna "voederen" met handen en voeten tegelijk, zie ik!
    En dan die wegwerkzaamheden.
    Kunnen ze niet even Smid en Hollander bellen voor een beetje hulp?
    Dan kan Roelof wel even komen en mag ik misschien mee......
    Lieve Arlien, heel veel sterkte, energie en werkplezier gewenst. Maar vooral Gods zegen!!
    Groet alle "bekenden"en Oekse vrienden as. zondag van mij, als je in de gelegenheid bent.

    En een lieve groet voor jou.
    Tot mails, Bettie

  • 10 November 2011 - 20:20

    David De Jong:

    He Arlien,

    Je weet ons op een onderhoudende manier op de hoogte te houden van alles. Mooie plaatjes. Doen me denken aan een jaar of tien geleden in Moermansk. Gods zegen gewenst bij jullie werk.

  • 10 November 2011 - 22:02

    Jim Antonides:

    Hi Arlien

    Keep up the good work in His name and strenght, our Lord and Saviour Jesus Christ.
    We wish you the Lord's blessings as you serve Him.
    Your second cousin on your Mom's side in Canada.

  • 10 November 2011 - 22:20

    Maria:

    Wat een leuke verhalen, en inderdaad de beste manier om tegen alles aan te kijken.
    Heel veel succes en Gods zegen toegewenst bij alles

  • 11 November 2011 - 08:49

    Hanneke Verhoeff:

    Hoi Arlien,

    Wat doet me het goed om dit verhaal te lezen! Ik weet hoe moeilijk het kan zijn in het ziekenhuis, wat super dat jullie zo de kracht krijgen om er het positieve uit te halen. Hou vol!!! Want dat zal niet altijd makkelijk zijn. Heerlijk ook om even wat foto's te zien. Wat een schatje he die Elek! Geef hem een dikke kus van me en natuurlijk ook de andere kindjes. Ze verdienen jullie aandacht zo!
    Groetjes Hanneke

  • 11 November 2011 - 12:55

    Fam.belle :

    fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat,inderdaad moet je de positieve dingen
    eerst proberen te zien ,wij beginnen vaak negatief,dat is niet goed.
    even over de wegen ,is dat een gevolg van de regering, nu weer onder
    invloed van moskou?
    hier is alles goed ,vanmiddag pas na een week de zon gezien ,de hele week mistig
    en grouw weer .
    de groeten van ons en veel werkplezier.


  • 11 November 2011 - 15:50

    Wietske:

    Hoi Arlien,

    Leuk om al je verhalen te lezen! Erg leuke foto's.
    Aan de foto's te zien heb je het wel naar je zin! Fijn is dat!
    We blijven je volgen! Gods zegen gewenst bij je werk!

    Groetjes Wietske, Roelof en kids.


  • 11 November 2011 - 17:28

    Hilde Jansen:

    Hey hallo Arlien,

    Via de social media een link gezien naar deze nieuwe blog, ga mij toch maar even op de mailinglist zetten, want dit zijn mooie verhalen om te lezen! Wat goed dat je zoveel positieve ervaringen hebt! Keep up the good work!

    groetjes, Hilde (ja, die pabomiep)

  • 12 November 2011 - 17:22

    Fam Verkade:

    hoi Arlien
    het moet wel mooi werk zijn om liefde aan deze kinderen te geven .
    Gods zegen toegewenst

    fam verkade

  • 14 November 2011 - 13:17

    Susan Nauta:

    hi Arlien, it's nice to follow you on this site, may God bless you all with the work you do, love S

  • 14 November 2011 - 16:35

    Pieter:

    Pien, wat een lekker verhaaltje wederom. Moet je iets mee doen!
    Goed om te lezen dat het goed gaat, alhoewel je hier toch best gemist word. Ik miste net 1 persoon om mee te ligretto'en, of whatever daar de ww vorm van is;)
    Ik hoop dat je ze daar wel hebt!
    Sterkte en zegen enzo;)
    tot mailens!
    Pieter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arlien

Sinds oktober 2011 ben ik aan het werk op de kinderafdeling in het ziekenhuis van Beregowo, Oekraïne. Het plan is om dit een jaar lang te blijven doen. Elke woensdag zet ik een update op deze website om iedereen die daarin geïnteresseerd is, op de hoogte te houden.

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 150935

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 29 November 2013

Naar de Oek (iets langer dan 'normaal')

Landen bezocht: