Gezocht: het paard van Sinterklaas - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu Gezocht: het paard van Sinterklaas - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu

Gezocht: het paard van Sinterklaas

Door: arlienvanderlaan

Blijf op de hoogte en volg Arlien

30 November 2011 | Oekraïne, Berehove

Terwijl de mensen in Holland zich druk maken om het zoekgeraakte paard van Sinterklaas en zelfs de politiek zich ermee gaat bemoeien, hebben de mensen in Oekraïne wel belangrijkere dingen te doen…..

Remmen met behulp van de koppeling, bijvoorbeeld. Want afgelopen zaterdag was het zo ontzettend glad. Maar ik moest ’s avonds nog de deur uit. Gelukkig kreeg een ik een telefoontje van m’n veldmanager met tips:
1. Vlot optrekken en in z’n drie rijden
2. Niet harder rijden dan zo’n 30/40 kilometer per uur
3. Laat je niet opjagen door andere weggebruikers
4. Doe vooral rustig aan

En met behulp van de deze tips is het allemaal goed gegaan.

Ik bedenk me nu dat we deze regels eigenlijk ook wel heel erg goed kunnen gebruiken in het ziekenhuis. Vorige week zijn er drie kinderen van de kamer met de ukkies verhuisd. Deze drie kinderen zijn inmiddels zes maanden oud. En daarom mogen we hen verwelkomen op de kamer bij de grotere kinderen. Twee van hen zitten in mijn ploeg: Sita and Gitta. Jaaaa, de namen doen het al vermoeden: het is een tweeling. Twee ontzettend prachtige meisjes. En lachen dat ze kunnen! Geniaal om te zien. Bij oudere kinderen en grote mensen zou je kunnen zeggen dat ze hun tanden bloot lachen. Tsja, S&G hebben nog geen tanden. Maar nu hebben jullie wel een beeld bij hun uitbundige manier van lachen.

Terug naar de eerdere tips. Met de komst van deze drie koters staat het aantal kinderen op 16. En dat is veel. Ontzettend veel. De zaal staat echt propvol met allemaal bedjes. De plek waar we normaal kleden op de grond leggen waar de oudere kinderen kunnen spelen hebben we ook moeten verhuizen. Het is echt aanpassen. En oppassen. Want je loopt soms opeens veel te hard. Letterlijk en figuurlijk. Nou ja, daar heb ik nogal een handje van. En dat is niet de bedoeling. Dus tip vier zit elke dag bovenin mijn hoofd.

Maar toch zie ik dat we Hulp krijgen. Misschien niet direct hulp zoals we dat graag willen. Want gisteren hebben we afscheid mogen nemen van Anna. Anna is gisteren naar huis gegaan. Ik zal jullie bekennen: ik zal deze vrolijke meid missen. Want ze begon echt al te keuvelen. En het is voor mij natuurlijk geen straf om terug te keuvelen.
Haar moeder kwam haar ophalen. En wat is het dan fijn om te zien dat haar moeder een goed en verzorgd uit ziet. En ik ben me ervan bewust dat dit lang niet altijd wat zegt. Maar ik ga lekker uit van het positieve! Want Anna mag nu fijn thuis opgroeien. En wij hebben meer tijd voor de andere 15 oudere kinderen. Trouwens, bij de ukkies zijn ook weer nieuwe kotertjes gearriveerd. In totaal zorgen we voor 27 kinderen. Flink aanpakken. Flink op jezelf letten. Flink veel lol en gezelligheid. Flink genieten.

Tja, dit is voor mij in elk geval belangrijker dan het paard van Sinterklaas. En dit ook:

Gisteren hebben we de verjaardag van Veralie gevierd. Doe ik ontzettend m’n best om mijn nieuw bestelde fotocamera hier in Beregowo te krijgen. Hebben we dubbel gelegen om een paar fantastisch onnozele opmerkingen. Ben ik vanmiddag hier naar de ‘sportschool’ geweest. En hoop ik dit weekend kennis te maken met de Oekse spoorwegmaatschappij.

Voor jullie hoop ik dat het paard snel gevonden wordt. En wens ik jullie allemaal erg gezellige Sinterklaasvieringen toe. Leuke foto’s en verhalen mogen altijd opgestuurd worden hé?!

Om mee te nemen in gebed:
* Anna is naar huis! Fijn, we danken God. En bidden om Zijn onmisbare zegen in haar jonge leventje.
* Recent hebben enkele kinderen problemen gekregen op medisch gebied. Ik kan hier niet verder over uitweiden. Maar: willen jullie meebidden voor genezing? Ook dat de zusters goed omgaan met deze kinderen en hun problemen?

  • 01 December 2011 - 11:14

    Korien:

    He Arlien, wat een drukte met zoveel baby's!
    kan me voorstellen dat het dan lastig is om alles zo relaxed mogelijk te doen.
    30/40km/u is daar nog veel te hard!;)

    Hier is er nog veel meer aan de hand dan alleen een zoekgeraakt paard. Het stormt soms zo hard dat de vlaggen (die gehesen zijn zodat de pieten weten waar ze schoenen moeten vullen) soms wegwaaien. Ik had dinsdag 20 teleurgestelde kleuters in de klas. De harde realiteit.
    Een heleboel tape en een stormachtige nacht later waren de schoenen gevuld. We konden weer opgelucht adem halen.

    De winter in NL stelt echt geen drol voor vergeleken bij de winter in Oek. Met zo'n 11 graden stel ik het poten van de bollen in de tuin steeds maar weer uit. Die enorme vorst blijft denk ik nog wel even weg. Mijn geliefde dikke truien moet ik helaas nog even laten liggen. Veel te warm.
    Geen slippartijen en sneeuwballengevechten rond de Saffier. Wel verstoppertje spelen in de mist en haardossen ordenen.

    He meid, sterkte met al die koters, laat je niet gek maken! Bid voor je en al die kinderen.

    Liefs!

  • 02 December 2011 - 06:17

    Sikkema:

    Hallo Arlien,
    Volgens mij heb je schrijfsterstalenten.
    Leuk dat we zo met je mee kunnen leven.Mooi werk dat je daar doet.
    Heel veel plezier en Gods zegen toegewenst.
    Hartelijke groet van de Sikken van Hoekje 3

  • 02 December 2011 - 12:07

    Marjen Krijgsheld:

    Hé Arlien!
    Wat leuk om te lezen hoe het met je gaat en wat je daar doet!
    Toch goed dat je hiervoor gekozen hebt. Ik kan me voorstellen dat dit werk heel veel voldoening geeft!
    Vorige week was ik nog een paar daagjes bij de kleuters (!) op de Rehoboth, leuk om er weer even te zijn...
    Gods zegen gewenst in je werk daar!

  • 02 December 2011 - 12:14

    Chris En Marga Kiers:

    Hallo Arlien: zo te lezen heb je al aardig je draai gevonden.
    Het is leuk te lezen wat je allemaal meemaakt. In Hoogkerk is vanmorgen de Sint in ieder geval wel langs geweest op de Rehoboth . En of dit nu wel of niet te paard was? aan het horen hoe de kinderen zongen was het volgens mij èèn groot feest.
    Het is mij niet duidelijk of er bij jou sneeuw ligt of dat het glad is vanwege vries kou? hier valt na een droogte record, alleen maar regen en is het meer herfst dan winter.
    We zullen jou en de kinderen mee nemen in gebed, en wensen je Gods nabijheid toe bij al je bezig heden daar.
    Groeten Chris en Marga Kiers

  • 02 December 2011 - 22:14

    Annette Vingerling:

    Wat ontzettend fijn om te lezen dat Anna naar huis is gegaan. Ik ben afgelopen zomer 3 weken in Oekraine, Beregowo geweest en ik mocht deze 3 weken voor Anna (o.a.) zorgen. Zo'n leuke meid was het!:) Ook goed om te lezen dat haar moeder er goed verzorgt uitzag. Geeft toch weer een soort rust.
    Ook zie ik ontzettend leuke foto's voorbij komen van kindjes waar ik voor heb gezorgd:).

    Fijne tijd nog toegewenst met Gods zegen!

    Met vriendelijke groet,

    Annette Vingerling

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arlien

Sinds oktober 2011 ben ik aan het werk op de kinderafdeling in het ziekenhuis van Beregowo, Oekraïne. Het plan is om dit een jaar lang te blijven doen. Elke woensdag zet ik een update op deze website om iedereen die daarin geïnteresseerd is, op de hoogte te houden.

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 150933

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 29 November 2013

Naar de Oek (iets langer dan 'normaal')

Landen bezocht: