Kerstfeest: vreetfestijn of heilig feest? - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu Kerstfeest: vreetfestijn of heilig feest? - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu

Kerstfeest: vreetfestijn of heilig feest?

Door: arlienvanderlaan

Blijf op de hoogte en volg Arlien

15 December 2011 | Oekraïne, Berehove

Ook hier in Oekraïne zien we dat het Kerstfeest eraan komt. Want de kerstboom staat in het centrum. Overal hangen leuke lichtjes. We zijn bezig de kerstpakketjes voor de zusters en dokters klaar te maken. En vorige week was er een vrouwenavond georganiseerd in de kerk. Daar ben ik naartoe geweest. We hebben daar allemaal een kerstkrans kunnen maken. Echt, hoe leuk kan het zijn?! Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik helemaal niet zo creatief ben. Maar….mijn gouden kerstkrans is best aardig gelukt. Al zeg ik het zelf.
En dat ‘ie goud is? Niet echt mijn kleur. Maar het is wel lekker kitsch en blingbling. Dus ook lekker Oeks. Aan het eind van de avond had ik dus iets leuks om mee te nemen.
Dit was echter niet het enige wat ik mee mocht nemen. We hadden namelijk ook een korte overdenking. Ons werd allemaal een vraag voorgelegd. Het lijkt me goed om deze vraag ook aan jullie voor te leggen.

Kerstfeest: is dit voor jou een vreetfestijn of een heilig feest?
Hier in Oekraïne zijn de mensen eraan gewend om tijdens Kerst erg uitgebreid te koken. Ook moet het huis er spic en span uitzien. En ach, dat kennen we in Nederland ook wel.

Maar wat hebben we hier aan? We moeten boodschappen doen. Specifieke delicatessen in huis halen. De mooist versierde kerstboom moet in huis staan. Het huis moet aan de buitenkant opvallen in de straat. Dus ook daar verlichting. We moeten die bijzondere kleren zoeken. En kopen. En dan moeten we er ook nog eens tevreden over zijn. Alles moet schoon, netjes en opgeruimd zijn.
Poeh, als je dit klaar hebt is het eindelijk Kerst. Kun je gelukkig bijkomen. Zit je daar met je duffe hoofd in de kerk. En gaat de hele boodschap van Kerst aan je voorbij!

Tja, wie doet nou zoiets?? Denk maar eens eerlijk na!! Want waar gaat het ons om: complimenten van de gasten over het lekkere eten? Of dat het huis zo leuk is versierd? Of dat je zo’n leuke kerstoutfit aanhebt?

Tijdens deze avond werd ons het verhaal van Marta en Maria voorgehouden. Voor velen een bekend verhaal uit de Bijbel: de Here Jezus komt op bezoek. Maria luistert naar de dingen die Jezus vertelt. Marta is bezig met allerlei voorbereidingen. En daar is ze verontwaardigd over: Maria kan toch wel helpen?? Maar dan blijkt: Maria stelt de juiste prioriteiten. Je kunt het hele verhaal hier lezen: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Lucas+10%2C38-42&id18=1&l=nl&set=10 .

Ik zou het fantastisch vinden als we ons best gaan doen om bij Maria te gaan zitten. En gewoon luisteren naar wat Jezus zegt. Wat Hij duidelijk wil maken. Maak daar tijd voor. Altijd, het hele jaar door. Maar helemaal nu, tijdens de drukte voor Kerst. Vergeet niet waar het eigenlijk om draait.

Maar dan helemaal geen versiering, geen lekker eten?? Natuurlijk wel. Geen probleem. Als DE BOODSCHAP van Kerst maar niet aan je voorbij gaat.

Gods grote zegen toegewenst tijdens Advent. Tips en tricks om God centraal te stellen tijdens de voorbereidingen én op de kerstdagen zelf hoor ik natuurlijk graag van jullie.

Om mee te nemen in gebed:
Vraag God om een zegen over de voorbereidingen op Kerst en de vieringen die daaromheen georganiseerd worden. Waar ook op Zijn wereld.
In de kerstpakketjes voor het ziekenhuispersoneel mogen we evangelisatiemateriaal doen. Bidden jullie mee voor open harten van deze mensen?
Bid voor kracht en gezondheid. Dat hebben sommige Nederlanders die hier in Beregowo werken erg hard nodig op dit moment.
Sta eens stil bij het grootse wonder van Kerst. En dank God daarvoor: wauw, wat is Hij goed!

Eer aan God in de hoogste hemel
en vrede op aarde voor alle mensen die hij liefheeft

Dit zongen de engelen bij de herders, vlak na de geboorte van Jezus. Lees het hele verhaal in de Bijbel: Lucas 2 (http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Lucas+2&id18=1&l=nl&set=10 ).

  • 15 December 2011 - 19:48

    Pa Ma:

    Vandaag dachten we even, hé is ie er al? En ja hoor!
    We gaan er mee bezig, Pien!

  • 15 December 2011 - 21:26

    Marjanne:

    Leuk dat ik de kerstboom nu toch nog versierd kan zien!

    Groeten van Marjanne

  • 16 December 2011 - 14:11

    Bettie:

    Hoezo, niet zo creatief?!
    Een heel goede verdere adventstijd gewenst vanuit Baflo.

  • 16 December 2011 - 20:09

    Ua:

    Amien!

  • 19 December 2011 - 09:09

    Anneke Sikkema:

    Arlien, wat een prachtige verhalen. Ik lees ze met veel plezier, en vermaak me met de manier waarop je alles kunt verwoorden. Je hebt echt wel gaven van de Here gekregen om te schrijven.
    De inhoud van je verhalen en je oproep om na te denken hoe we naar Kerst toeleven, ontroert me!
    Zijn zegen toegewenst voor je mooie werk daar. God draagt je, iedere dag!
    Veel liefs van ons allemaal uit Leek.


  • 21 December 2011 - 14:59

    Nadine Van Der Molen:

    Gelukkig dat het leuk is in de Oekraine!
    Ook leuk dat u hier alles vertelt, dan kan ik elke keer kijken!
    Groetjes Nadine
    P.s ik heb u ook nog een krabbel op hyves gestuurd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arlien

Sinds oktober 2011 ben ik aan het werk op de kinderafdeling in het ziekenhuis van Beregowo, Oekraïne. Het plan is om dit een jaar lang te blijven doen. Elke woensdag zet ik een update op deze website om iedereen die daarin geïnteresseerd is, op de hoogte te houden.

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 875
Totaal aantal bezoekers 150941

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 29 November 2013

Naar de Oek (iets langer dan 'normaal')

Landen bezocht: