Waaaaar te beginnen??? - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu Waaaaar te beginnen??? - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu

Waaaaar te beginnen???

Door: arlienvanderlaan

Blijf op de hoogte en volg Arlien

28 December 2011 | Oekraïne, Berehove

Twee dingen ga ik deze week eens niet vergeten om aan jullie te vertellen:

Allereerst: iedereen die een kaartje/mailtje heeft gestuurd de afgelopen periode…. Ontzettend bedankt hiervoor! Ik heb het eerder gezegd (dacht ik), maar het is echt grandioos om af en toe iets uit Nederland te horen. En al lijken het de ‘normale dingen’ die elke dag gebeuren, dat zijn juist de leuke dingen om hier te lezen. Daarom: ontzettend bedankt!

Het tweede is speciaal voor de (oud-, familie/vrienden van, geïnteresseerden in) Oekgangers (in spé): Karlos is terug uit de VS. Hij vertelde me dat hij het goed heeft gehad, maar dat het toch echt goed is om weer ‘home’ te zijn. Het was een goed weerzien. Verder heb ik nog niet zoveel met hem gesproken (alleen even voor de kerkdienst aan), maar deze week ga ik die kant nog weer op. O ja, en de pizza’s van het ‘Colosseum’ smaken ook in de winter erg goed :)

Tja, en wat moet ik nog meer vertellen. Ik kan in geen geval alles vertellen wat de afgelopen week is gebeurd. Niet dat er geheimen zijn. Het probleem is dat er gewoon teveel is gebeurd. Dus moet ik keuzes maken. De hoogtepunten noemen?? Hmmm… of misschien juist afwisselen met minder leuke dingen. Ik moet natuurlijk geen verkeerd beeld geven. Lastig, lastig.

Ah, dit is de oplossing: laat ik eens vertellen over mijn zegeningenboekje. Ja, die heb ik. Elke avond schrijf ik de zegeningen van die dag op. Lang niet alle zegeningen, elke dag kies ik er een paar uit. Soms is dat wel even een opgave, maar tot nu toe is het me elke keer gelukt. En dat is natuurlijk al een zegening op zich (snap je het nog??).

Hier volgen een paar zegeningen van de afgelopen week:

21 december – Zegening 477 ‘M’n winterbanden zitten eronder.’
22 december – Zegening 481 ‘Sneeuw!’
23 december – Zegening 486 ‘Sint/Kerst-meeting geslaagd --> supercadeau!’
24 december – Zegening 491 ‘Veel leuke reacties, kerstgroeten en een e-card van Joël!’
25 december – Zegening 493 ‘Veel bekende koters v/d zomerkampen gezien in de kerk.’
26 december – Zegening 501 ‘Alle ukkies zijn vandaag in bad geweest.’

Tijdens het schrijven van deze update zijn er alweer nieuwe zegeningen ontstaan. Want ondertussen luister ik via internet naar de radio. Daar galmt opeens een fantastisch nummer uit de boxen. En dat zonder onderbreking (internet is hier niet altijd even snel…). Zegening!
Of… als ik terug denk aan eerder vandaag: Reina, Veralie en ik zijn naar Mukachevo geweest. Daar hebben we onder andere het kasteel bezocht. Het kasteel ligt echt op een hoger gelegen gedeelte. Dit was goed te voelen, we waren na een tijdje alle drie erg verkleumd. Hoe lekker is dan een warme cappuccino?? Zegening!
En… vanavond wordt er flink heen-en-weer gemaild tussen de Dutch Ladies hier. We zijn ons aan het voorbereiden op Oudjaarsavond. Allerlei leuke plannen ontstaan er. Zegening!

Mijn grootste zegening in het ziekenhuis was toch echt nummer 501. Inderdaad: ‘Alle ukkies zijn vandaag in bad geweest.’
Vorige week viel me al op dat een paar kinderen echt gewoon begonnen te stinken. Dat was bijna mensonterend, vond ik. En juist op deze dag, Tweede Kerstdag, kwam er een zuster. Zij stelde voor om de kinderen in bad te doen. Dus met z’n vieren zijn we aan de slag gegaan: twee zusters, Veralie en ik. Alle kindertjes gingen in bad, echt goed gewassen, oren schoon, daarna rode billetjes en nekjes goed ingesmeerd, allemaal schone kleertjes aan. En vervolgens in een helemaal schoon bed! Gigantisch genieten van al deze zegeningen. Helemaal als je na die tijd een kind voedt dat ontzettend lekker ruikt. Hmmm….!

Om mee te nemen in gebed:
Maria, één van de kids, is deze week één jaar geworden. Dank God voor haar vooruitgang en bid voor een goede toekomst voor haar.
Dank God dat ik echt ontzettend mag genieten hier van alles wat ik hier mag doen. Dank Hem voor alle zegeningen die Hij ons allemaal elke dag weer geeft!

Tot volgend jaar!! Geniet van de jaarwisseling en houd het daar allemaal een beetje heel hé!?

  • 28 December 2011 - 19:55

    Auke:

    Hoi Arlien,

    Erg leuk en mooi om te lezen (kreeg een paar keer kippenvel op mijn armen ;-) ). Super om zo je zegeningen bij te houden.

    Gaaf dat je zo heerlijk mag genieten daar...

    Zegen!

  • 28 December 2011 - 22:38

    Maria:

    Fantastisch om te lezen. Lijkt me heerlijk daar, lekker ruikende kindertjes Je ervaart trouwens wel meer zegeningen dan een paar wanneer ik zo de aantallen lees. Geweldig dat je die zo weet te benoemen.
    Je moest nu waarschijnlijk wel binnen zitten om pizza te eten. Dat was van de zomer wel anders...

    Fijne jaarwisseling en "veel heil en zegen"


  • 29 December 2011 - 17:24

    Ua:

    Dat de kinderen jou nu hebben... Zegening!

  • 29 December 2011 - 17:26

    Arlien:

    ... en dat ik collega's heb! En zelfs moeders van collega's die komen helpen... Zegening! :)

  • 29 December 2011 - 19:12

    Hanneke Monsma:

    Wat een zegening te zien hoe je daar geniet van je werk. Geweldig wat je daar voor de kinderen doet. De anderen ook niet te vergeten. Als ik stukjes van je lees dan moet ik denken aan de kinderen in Sri Lanka. Wel niet in een ziekenhuis maar wel in een weeshuis. Ook daar was het een feestdag wanneer alle kinderen in bad gingen/ onder de douche. Super wat jij doet. Heel wat anders dan lesgeven!! Ik wil jou en de jouwen... Gods zegen wensen voor 2012. Hartelijke groeten van Hanneke

  • 30 December 2011 - 11:01

    Fam Verkade:

    hoi Arlien we genieten nog steeds van je verslagen
    we wensen je Gods zegen toe voor het komende jaar

  • 30 December 2011 - 21:41

    B. Uut B.:

    Helemaal eens met UA, wie of wat dat ook maar mag zijn.....
    Arlien, een héél goed nieuwjaar gewenst, met nog veel meer zegen!
    Dat geldt natuurlijk ook voor de andere mensen daar.
    En zeker voor de kidsjes.

    Lieve groet, B.


  • 01 Januari 2012 - 11:14

    Jan Willem En Nieske:

    lieve Arlien,

    voor jou veel zegen in 2012 gewenst.
    Prachtig om je verhalen te lezen.
    Enneh..je zegeningenboekje is iets om na te volgen.
    Top.

    lieve groet,

    jan willem en nieske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arlien

Sinds oktober 2011 ben ik aan het werk op de kinderafdeling in het ziekenhuis van Beregowo, Oekraïne. Het plan is om dit een jaar lang te blijven doen. Elke woensdag zet ik een update op deze website om iedereen die daarin geïnteresseerd is, op de hoogte te houden.

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 388
Totaal aantal bezoekers 150944

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 29 November 2013

Naar de Oek (iets langer dan 'normaal')

Landen bezocht: