Voorjaarsschoonmaak - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu Voorjaarsschoonmaak - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu

Voorjaarsschoonmaak

Door: arlienvanderlaan

Blijf op de hoogte en volg Arlien

22 Februari 2012 | Oekraïne, Berehove

Eerlijk gezegd ken ik het alleen maar van films en uit boeken. Dat hardwerkende huisvrouwen hun hele huis leeghalen en buiten neerzetten. Binnen wordt alles gestoft en gesopt. Er wordt geen hoekje of randje overgeslagen. Alles moet weer eens helemaal lekker schoon. En dat gebeurt natuurlijk na een bitter koude winter. Als de eerste zonnestralen zich weer laten zien.

Die bitter koude winter is inmiddels niet meer zo koud. Gisteren schenen de eerste zonnestralen weer volop mijn kamer binnen. Tja, en dan weet je dus hoe laat het is: tijd voor de voorjaarsschoonmaak!

Het begint meteen buiten op straat al. Er ligt nog veel sneeuw. Maar dit begint overdag al flink weg te smelten. ’s Nachts vriest het nog steeds. De schoonmaak zet dus constant twee stappen vooruit en daarna één stap achteruit: overdag smelt veel sneeuw weg, ’s nachts vriest de overgebleven sneeuw nog weer lekker vast. Maar het belangrijkste is dat het schoner wordt. En dat is zeker het geval.

Hier in de Ark is het eigenlijk altijd heel erg schoon (nou ja, dat houd ik mijzelf voor). Misschien valt het nu erg tegen, maar ik heb zelf geen plannen voor een voorjaarsschoonmaak. Toch vindt er wel een verandering plaats: mijn bank krijgt namelijk een make over. De kussens krijgen een ander stofje. Het ziet er echt heel mooi uit!

Nee, heeft dat eigenlijk nou écht wat met een voorjaarsschoonmaak te maken?? Weten jullie waar ze supergoed weten hoe je dit moet aanpakken?? In het ziekenhuis! Moet je eens lezen wat we gisteren hebben meegemaakt:

We werken deze dag met z’n vieren. Heerlijk: dan hoef je alleen maar te letten op je ‘eigen’ kinderen. Tegen een uur of tien wordt ons verteld dat de zusters de hele zaal gaan schoonmaken. Dit houdt in dat de helft van de bedden moet worden verhuisd. Deze moeten naar een andere zaal (de ziekenzaal) worden gereden. Dus dat gebeurt. Grote hulp hierbij is Pali: wat vindt hij het machtig mooi om te helpen bij het wegrijden van de bedden.
Deze ziekenzaal is veel kleiner. Daarom moet iedereen zich aanpassen. Ook de kinderen. In elk bed worden twee kinderen gelegd. Gelukkig is het maar voor één dag. Sommige combinaties zijn toch niet zo’n succes. Zo heeft Elek helemaal geen plannen om te slapen. Samantha wil dat wel, maar als Elek niet stil ligt… dan kan dat niet. Beetje jammer. Maar ach, wat kan zo’n klein ventje daar nou aan doen hé!?
Terwijl wij ons deze middag vermaken op de ziekenzaal, zijn twee zusters flink aan het schoonmaken. Echt een voorjaarsschoonmaak.

Wij pakken het schoonmaken wat eenvoudiger op; in het ziekenhuis hebben we een hele stapel cd’s. Sommige daarvan zijn al zo vaak gedraaid, dat ze het niet meer goed doen. Iedereen herkent dat, denk ik, wel: en cd die blijft haperen, waarvan sommige nummers het niet meer zo goed doen. Omdat wij wel nuttigere dingen te doen hebben dan de cd elke keer naar het volgende nummer te zetten, zijn we begonnen met een schoonmaak. Heel eenvoudig: we draaien alle cd’s en de kapotte cd’s komen niet meer terug in het cd-rekje. Ja, de voorjaarsschoonmaak hoeft helemaal niet zo groots te zijn als sommigen misschien denken.

Tot slot, over schoonmaken gesproken: met de emmers gaat het erg goed! Veel zusters gebruiken het op de juiste manier. En de enkeling die dat nog niet doet, krijgt het binnenkort vast ook wel door.

Dank God…
… dat zoveel zusters de emmers op de juiste manier gebruiken.
… voor de schone zaal.
Vraag God…
… om heel dicht bij deze kleine koters te zijn, juist omdat wij niet kunnen geven wat ze allemaal nodig hebben.
… om mogelijkheden dat gezonde kinderen met een goede thuissituatie ook echt naar huis mogen gaan.

• 23 Februari 2012 - 15:47

B. Uit B.:

Hé Arlien.
    Poets jij niet!?
    Er valt in de Oek anders heel wat te poetsen.
    Ik heb mijn magnetron gepoetst: 2 dagen over gedaan, 1 dag weken en 1 dag schrobben.
    Nu mag eigenlijk niemand er meer gebruik van maken. (geintje)
    We ruiken nu hier ook al een beetje van het voorjaar. Vanmorgen hoorde ik voor het eerst sinds maanden weer een vogeltje fluiten. Het komt er dus echt wel aan. Prachtig dat het bij jou ook zo voelt. We proberen er van te genieten hè.
    Tot het volgende bericht maar weer.
    Weer veel energie en Gods zegen gewenst.
    Lieve groet, b.

• 24 Februari 2012 - 11:09

Pieter Van Der Laan:

hmm.. voorjaarsschoonmaak. Wat dat betreft verschilt mijn kamer niet echt van een oeks ziekenhuis vrees ik.goed idee.
    Ik zal maandag weer es ff een update van mijn kant sturen. Jij doet het in ieder geval wel altijd, en ik kan daar altijd weer van genieten. Net als nu weer. Hulde!

Ontzettend dikke pakkerd
    je broertje:)

• 25 Februari 2012 - 11:31

Pa Ma:

Tja Pien, nu heb je een probleem. Hoezo ken je die schoonmaak alleen maar uit films en boeken? Ma wil hier niet op reageren:-).