Duimen omhoog! - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu Duimen omhoog! - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu

Duimen omhoog!

Door: arlienvanderlaan

Blijf op de hoogte en volg Arlien

29 Februari 2012 | Oekraïne, Berehove

Elke zomer staat het liedje wel een dag centraal tijdens de ochtendgymnastiek die we altijd hebben tijdens de kampen met zigeunerkinderen: Tjoe tjoe wa. Een liedje waarbij over allerlei lollige bewegingen wordt gezongen. Dus erg geschikt voor ochtendgym. Eén van de bewegingen is dus dat de duimen omhoog moeten. Wat is daar nou lollig aan, kun jij je nu afvragen. Maar we beginnen heel serieus. Op het eind lopen we allemaal (alle kinderen én leiders) met de billen naar achteren, de tong uit de mond en de duimen omhoog. Grandioos hilarisch natuurlijk.

Dat is het eerste waar ik aan moet denken als ik deze woorden hoor: duimen omhoog.

De duim omhoog heeft ook nog een andere betekenis. Het is een gebaar dat iedereen wel kent. Zelfs…. de kinderen hier in het ziekenhuis. Regelmatig gaat er een duim omhoog…. Maar dat blijft maar heel even zo, direct daarna verdwijnt deze duim in de mond. Ik kan uren kijken naar een kind dat tevreden op zijn of haar duim ligt te sabbelen. Zo schattig!! Neem nou bijvoorbeeld Ivanko, Emilia of Karlo. Van sommige kinderen heb ik een foto kunnen maken terwijl ze op hun duim zuigen. De foto is al schattig, hoe moet het er dan wel uitzien in het echt! Helaas, dat kan ik jullie niet in woorden uitleggen.

Niet elk kind stopt zijn of haar duim in de mond. Sommige kinderen hebben een voorkeur voor één of een paar vingers. Net niet zo schattig als de duim, maar het komt er heel dicht bij in de buurt.

Maar: wat betekent dit nou, als iemand zijn of haar duim in de mond stopt?? Op internet zijn allerlei theorieën en ideeën te vinden. Het gaat er (deze betekenis staat trouwens voor mij bovenaan) in elk geval om dat het goed gaat, dat iemand iets goed doet. Deze week wil ik graag een paar dingen vertellen waarom ik mijn duimen (ja, allebei) omhoog doe:

Duimen omhoog….
… voor Ivanko. Aan het begin van de week moest hij veel huilen. Vandaag heeft hij heerlijk rustig gespeeld.
… voor Elek. Hij stapt al heel goed (nog wel met hulp) rond op z’n mooie schoentjes.
…voor Natalia. Zij gaat al steeds meer en steviger staan.
… voor Pali. Hij heeft vandaag helemaal zelf gegeten. En dat ging al best goed!
… voor de zuster die vandaag werkte. We hebben vaste werktijden. Dat vinden zij soms best lastig en ze willen vaak graag eerder beginnen met verschonen. Vandaag hield de zuster zich goed aan de werktijden.
… voor de cleaningwomen. Deze week hebben ze de zaal van de ukkies schoongemaakt. En vandaag waren toilet en hal aan de beurt.
... voor mijn collega’s Reina en Veralie. Als ik een keertje moe of niet fit ben en ze moeten met mij werken, zijn ze in staat om dat vol te houden. Ondanks de onnozele dingen die dan wel eens uitkraam. Grote dank dames! Heerlijke samenwerking, ik geniet ervan :)
… voor de ouders die vaak langskomen om hun kind even te mogen zien.
… voor mijn ouders. Grandioos, het cadeau dat ik vandaag mocht openmaken.
… voor m’n neefje. Hij had een supermooie tekening gemaakt die bij het cadeau van vandaag hoorde.
… voor iedereen die me een kaartje stuurt. Blijft ontzettend leuk om te ontvangen.
… voor iedereen die meeleeft via bijvoorbeeld Twitter en Facebook. Fijn om zo contact te hebben.

De lijst kan nog veel langer worden. Maar om niet een verkeerd beeld te geven, wil ik graag ook nog een stukje van ‘de andere kant’ laten zien. Want het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Hoe langer ik hier ben, hoe meer ik hoor… hoe meer gefrustreerd ik kan worden om bepaalde dingen. Op de afdeling liggen meerdere kinderen die een wat grotere of kleinere behandeling nodig hebben. Dit zijn heel uiteenlopende behandelingen. Het geval is dat wij de mogelijkheid hebben om het ziekenhuis hierbij te helpen. We kunnen de behandelingen en eventuele operaties financieren. We kunnen voor geschikt vervoer zorgen, dat is namelijk ook nogal eens een probleem. Maar op al die voorstellen wordt eigenlijk niet gereageerd door de mensen die hierover gaan. Ik wil jullie vragen om te bidden om een grote verandering hierin. Dat God aan ons duidelijk wil maken hoe wij daar, naar Zijn plan, eventueel Zijn instrument mogen zijn.

Bid God:
… om openheid bij het ziekenhuispersoneel waardoor de kinderen de behandeling krijgen die ze nodig hebben.
… speciaal voor Natalia. Deze mooie meid van ruim negen maanden wacht al erg lang op een operatie vanwege haar hazelip.

Dank God:
… dat ik me, nadat ik gisteren een dag op bed heb gelegen, een stuk beter voel.
… voor al die zaken in mijn maar ook in al jullie levens waar we onze duim voor kunnen opsteken.

Wellicht dat iemand n.a.v. deze weblog op een idee is gebracht. Hierbij mijn adres:

YKPAÏHA
Zakarpatska obl.
Beregovo 90202
B. Chmelnytskoho 10/3
Arlien van der Laan
OEKRAÏNE

P.S. Elke week probeer ik jullie op de hoogte te houden. Van mijn leven en mijn werk, van de cultuur. Zijn er dingen waar jullie graag meer over willen weten?? Laat het me weten via thuisfrontarlien@gmail.com

  • 29 Februari 2012 - 18:44

    Auke:

    Duim omhoog voor jou!!
    Zegen!

  • 01 Maart 2012 - 20:19

    Pa Ma:

    We hopen maar dat ze niet te veel uit hun duim zuigen.
    Kijk uit ze winden je allemaal om hun VINGERTJES, maar hou jij ze nu maar onder de duim!
    Volgens ons ken je ze allemaal op je duimpje.
    We duimen voor je. Pien

  • 01 Maart 2012 - 20:54

    Bas En Corrie Van Ri:

    Hallo lieve Arlien, Vera en ReinaWat een prachtige foto,s van de kinderen. We weten precies doordat we bij jullie geweest zijn hoe het in het ziekenhuis gaat. Mooi verhaal over de duimen. We denken veel aan jullie en vinden het nog steeds geweldig wat jullie daar doen. We wensen jullie Gods nabijheid toe bij dit prachtige maar soms moeilijke werk. Wil je ons je huisadres sturen dan kunnen wij de dvd en foto,s opsturen naar je ouders. Heel veel liefs van Corrie en Bas van Rijn uit Rijnsburg. e-mail basrijn@zonnet.nl

  • 04 Maart 2012 - 20:20

    Chris En Marga Kiers:

    Hallo Arlien; Leuke verhalen kun je schrijven, zo krijgen wij een beetje een beeld van wat je daar zoal mee maakt. En in een ander cultuur is dat vermoeiend door hoe je bezig bent maar ook hoe je met bepaalde dingen om gaat en hoe men met jou/ jullie omgaan.
    Maar het is fijn te lezen dat de kleine dingen soms grote verschillen kunnen maken.
    We zijn God dankbaar dat Hij jou samen met je collega's de kracht geeft dit mooie werk te doen.
    En ook wij blijven Hem om die zegen voor jou en je collega's vragen.
    Groeten van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arlien

Sinds oktober 2011 ben ik aan het werk op de kinderafdeling in het ziekenhuis van Beregowo, Oekraïne. Het plan is om dit een jaar lang te blijven doen. Elke woensdag zet ik een update op deze website om iedereen die daarin geïnteresseerd is, op de hoogte te houden.

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 739
Totaal aantal bezoekers 150954

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 29 November 2013

Naar de Oek (iets langer dan 'normaal')

Landen bezocht: