Ik ga op reis en ik neem mee... - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu Ik ga op reis en ik neem mee... - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu

Ik ga op reis en ik neem mee...

Door: arlienvanderlaan

Blijf op de hoogte en volg Arlien

04 April 2012 | Oekraïne, Berehove

M’n pyjama.
M’n pyjama en slaapzak.
M’n pyjama, slaapzak en tandenborstel.
M’n pyjama, slaapzak, tandenborstel en mijn teddybeer.

Bij iedereen vast wel bekend, dit spelletje. Leuk voor de zondagmiddag of een keer onderweg.
Maar, waarom deze week: ‘Ik ga op reis en ik neem mee…’?? Nou, hierom:

Op reis. Je neemt genoeg kleren mee. Sommige mensen hebben er een handje van om veel te veel kleren mee te nemen. Ik zal niet gaan beweren dat dit vaker de dames zijn dan de heren.
Er is namelijk meestal ook meer dan genoeg aanwezig om mee te nemen. De kinderen in het ziekenhuis kennen deze rijkdom niet.
Op beide zalen staat een kledingkast. Vaak is er heel wat kleding aanwezig. Maar we hadden ook al wel meegemaakt dat de kast soms wat minder vol ligt dan normaal. Afgelopen week hebben we het dieptepunt bereikt. De planken waren helemaal leeg.
Helemaal leeg… dat hadden we nog nooit meegemaakt. Alleen op de bovenste plank en de onderste plank, daar lag wat. Maar niets van wat we nodig hadden. Gelukkig kunnen we goed improviseren. Nou ja, dat hebben we eigenlijk van de zusters geleerd. Want als er op de zaal van de kleintjes geen kledingstuk te vinden is, dan ga je toch naar de kledingkast op de zaal van de grote kinderen?? Dat dit bijzondere outfits oplevert, is te zien bij de foto’s. Bekijk Joost en Erzsebet maar eens. Of Ivanko in zijn mooie Nijntje-hemd. Jullie zien bij hem trouwens ook de enorme (katoenen) luiers die de kinderen omkrijgen als wij niet werken.
Eén zuster had is trouwens wel heel vindingrijk: omdat aan de voorkant het truitje niet goed dicht kon, deed ze het truitje bij Gitta achterstevoren aan. Dat de capuchon dan voor zit, dat maakt niet uit. Dan is het in elk geval lekker warm. En daar gaat het om! En ach, zo gek ziet het er helemaal niet uit!

Op reis. En weer terugkomen. Sommige kinderen zijn de afgelopen week een beetje op reis geweest. De bestemming was niet zo leuk. Het ziekenzaaltje. Inmiddels lagen er drie kinderen op het ziekenzaaltje. En drie kinderen lagen op een andere zaal. Wat de reden van deze scheiding is?? Ik weet het niet. Want ze zouden best alle zes op het ziekenzaaltje passen. Maar ondertussen gaat het reizen gewoon verder. Want één van de dokters vond het helemaal niet zo goed dat al deze kinderen buiten ons bereik waren. Daarom heeft ze van één zaal alle kinderen terug naar de gewone zaal gestuurd. Omdat de dokter vond dat de kinderen, juist nu ze ziek zijn, extra liefde en aandacht nodig hebben. En mensen, het is écht een grandioos wonder dat een dokter dat hier denkt én uitspreekt! En het dan óók nog eens uitvoert, grandioos. Wauw!
Vandaag is ook Pali terug gekomen naar de gewone zaal. Dus hij kan weer lekker uit bed, zelf eten, lopen, rennen: lekker op onderzoek uit!

Op reis. Ivanko is deze week een flinke stap vooruit gegaan in zijn reis. Deze kleine man heeft nog wat hulp nodig om op zijn buik te draaien. Maar eenmaal op zijn buik… draait hij zich helemaal zelf op zijn rug. Geen probleem. En hij vindt het ook nog leuk! Natuurlijk is dit vastgelegd en zal ik dit filmpje op de site zetten. Ik show graag met mijn toppertjes :)

Op reis. Afgelopen zondagmiddag zijn Veralie en ik ook een beetje op reis geweest. In de omgeving. We hebben een flinke tour door de omgeving gemaakt. Sommige weggetjes waren erg slecht. Op die momenten kon ik helaas niet van de omgeving genieten, omdat ik toch echt mijn ogen op de weg moest houden. Gaten ontwijken. Gelukkig hadden we af en toe een fotomomentje. En hebben we ook op veel goede wegen gereden. Daar was ik erg blij mee. Want alles om ons heen was echt ontzettend mooi! Op een bepaald moment kwamen we vlakbij een rouwstoet. Daar kun je natuurlijk niet dwars doorheen rijden. Gelukkig had Veralie de kaart goed in de gaten gehouden en had ze een alternatieve route gezocht. Dus omdraaien en verder met de reis!

Op reis: Ik ken Iemand die ook een Grote Reis heeft gemaakt. Het was een groots wonder,dat Hij dat wilde doen. Deze week denken we terug aan belangrijke dingen die er zijn gebeurd tijdens Zijn Reis.
Ik wens jullie allemaal heel erg gezegende dagen toe. Dat HIJ in het middelpunt mag staan.


"En hierin is Gods liefde ons geopenbaard:
God heeft zijn enige Zoon in de wereld gezonden,
opdat we door hem zouden leven."
I Johannes 4:9




Dank God…
… dat we zo’n groots wonder met de dokter hebben meegemaakt en dat sommige kinderen weer terug op de zaal zijn gekomen.
… voor Goede Vrijdag en Pasen.

Vraag God…
… om voor de kinderen te zorgen die nog steeds ziek zijn.
... om openheid bij de dokters om de gezonde kinderen met een goed thuis naar huis te sturen.

  • 04 April 2012 - 16:17

    Lydia:

    Hoi Arlien,
    Een gezegende tijd daar verder, leuk om zo nu en dan eens op je blog te kijken,
    je doet hardstikke goed werk
    groetjes(lydia van de pabo..)

  • 04 April 2012 - 16:42

    Roelie:

    God kan nog steeds wonderen doen. Halleluja!

    Enne wat een snoeperig gezicht die veeeel te grote kleertjes!!!!

  • 05 April 2012 - 11:39

    B...:

    Dank aan de Grote Reiziger!!
    Door Hem mogen wij omgekeerd reizen
    Zoals wij in een mooie preek hoorden: we veranderen alleen maar van locatie als we "sterven."
    Voor wie in Hem gelooft is geboren worden tegelijk voor eeuwig leven
    Da's lang! Maar goéd dat de locatie even veranderd
    Alleen zó verdrietig voor de achterblijvers
    Here Jezus kom toch spoedig weer!!..

  • 05 April 2012 - 11:41

    B:

    En veranderD moet met een T

  • 05 April 2012 - 12:37

    De Hoantjes:

    fijne dagen Arlien en succes met je werk daar, wat kun je veel voor die ukkepukken betekenen!!
    we genieten van je verslagen.
    groeten van ons allemaal

  • 05 April 2012 - 15:01

    Ingrid:

    Fijne dagen Arlien, en vooral Gods zegen gewenst.
    Liefs uit Assen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arlien

Sinds oktober 2011 ben ik aan het werk op de kinderafdeling in het ziekenhuis van Beregowo, Oekraïne. Het plan is om dit een jaar lang te blijven doen. Elke woensdag zet ik een update op deze website om iedereen die daarin geïnteresseerd is, op de hoogte te houden.

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 150823

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 29 November 2013

Naar de Oek (iets langer dan 'normaal')

Landen bezocht: