Hangen in de hitte - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu Hangen in de hitte - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu

Hangen in de hitte

Door: arlienvanderlaan

Blijf op de hoogte en volg Arlien

21 Juni 2012 | Oekraïne, Berehove

Wat was het een fantastisch weerzien afgelopen maandag. Na een hele week afwezig te zijn, zag ik eindelijk alle kinderen weer. Het was goed te zien dat Liliana flink had geoefend in het draaien en dat haar tandjes in aantocht zijn! Ivanko is een flink stukje boller geworden (en dat is geen overbodige luxe voor deze spillebeen) en Julia begint echt te grijpen en te spelen. En natuurlijk heb ik little John ook in mijn ploeg. Maar dat ene woordje laat ik voortaan achterwege. Want hij is flink gegroeid in één week tijd. Niks little. Big. Big John.

De kinderen in mijn ploeg blijven groeien en ontwikkelen. Maar ook de andere kinderen doen het ontzettend goed. David gaat steeds meer lachen. Livia neemt aanstalten om te gaan kruipen. En dan hebben we de kleine Sehérezadé nog. Dat kleine meisje waar we eerst eigenlijk helemaal niet aan mochten komen. Dat is gelukkig veranderd. Stapje voor stapje mogen we steeds meer. Een stuk vertrouwen van veel zusters. En dat is gaaf. Voor onze samenwerking met hen. Maar het is het meest fantastisch voor Sehérezadé zelf. Ze begint echt om zich heen te kijken. En te kletsen…. Het is echt een wonder om daarnaar te luisteren. Dat dit hetzelfde meisje is als een aantal weken geleden.

Eerder noemde ik Livia al. Ze is weer terug van weggeweest. En ook Ivan is weer terug. Beide kinderen vertrokken eind april naar huis. En nu, twee maanden later, zijn ze weer terug. Vraag me toch niet waarom. Voor mij is dit het bewijs dat ze het thuis veel beter hebben: beide kinderen vertrokken met een bar slechte huid, Livia was nog aan het bijkomen van de mazelen en Ivan had ook echt niet de beste gezondheid. En nu?? Twee mooie, donkere kindjes met een fantastisch mooi huidje. Prachtig lange haren. En Ivan kan lachen als de beste. Twee prachtmensjes die toch eigenlijk thuis horen te zijn…

Gelukkig kunnen we lekker buiten zitten met de kinderen. Daar is het namelijk warm genoeg voor. Geen jasjes aan of mutsjes op. Want met 35 graden is het voor de kinderen warm genoeg om naar buiten te gaan zonder dat ze ziek worden. Daarnaast verwachtte het personeel gisteren het bezoek van de directeur. Afgelopen maandag was al een begin gemaakt met de voorbereidingen: beide zalen zijn flink schoongemaakt. Gisteren nog even de puntjes op de i. Zo werd bijvoorbeeld de kast met kleertjes helemaal uitgezocht en opgeruimd. ‘k Ben benieuwd hoe het er morgen aan toe gaat. Voordeel is dat de kinderen een extraatje kregen: schoon beddengoed. Erg fijn. En bij sommigen echt niet overbodig. Jammer genoeg ruikt het daarna lang niet altijd zo fris als je zou willen. Omdat veel dekentjes echt zuur ruiken.

De kinderen genieten dus van dit mooie, warme weer. De zomer is hier echt gearriveerd, net als vandaag in Nederland. Maar 35 graden is wel erg warm hoor. Het kan dan zo gebeuren dat je niets aan het doen bent, maar dat toch het zweet op je voorhoofd staat. Ik doe dus lekker rustig aan en houd me aan mijn zomertempo. Sinds deze week hangt er een hangmat in de tuin. Dus een lekkere hangplek in deze hitte. En dat doen we dan ook. Maar alleen voor 10 uur ’s morgens en na 10 uur ’s avonds.

Dank God…
… voor de ontwikkelingen bij Sehérezadé.
… voor het mooie weer.

Vraag God…
… of er kinderen naar huis mogen gaan, speciaal Livia en Ivan.
… om ervoor te zorgen dat we ons hier goed aan de warmte aanpassen.

  • 21 Juni 2012 - 18:34

    Anje:

    Fijn dat je je kindertjes weer in je armen mag sluiten .
    Sterkte met de warmte ,blijf genoeg drinken .
    Gods zegen

  • 22 Juni 2012 - 07:08

    Kees En Hemmie Sik:

    Hoi Arlien,
    Wat toch leuk om steeds weer te merken dat jij zo met hart en ziel je werk doet.
    Je bent er geknipt voor.
    En als je nog eens wat vrije tijd over hebt kun je wel een boek gaan schrijven. Ook daarvoor heb je talent.
    God zij met je.


  • 27 Juni 2012 - 21:38

    Margreet:

    heee! leuke fotos! volgens mij is het weer daar ook veel beter dan hier! ik zit nu gezellig bij je zus. veel plezier daar! geniet nog van het ek:) lieve babytjes....xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arlien

Sinds oktober 2011 ben ik aan het werk op de kinderafdeling in het ziekenhuis van Beregowo, Oekraïne. Het plan is om dit een jaar lang te blijven doen. Elke woensdag zet ik een update op deze website om iedereen die daarin geïnteresseerd is, op de hoogte te houden.

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 150948

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 29 November 2013

Naar de Oek (iets langer dan 'normaal')

Landen bezocht: