Nieuwe plannen...! - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu Nieuwe plannen...! - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu

Nieuwe plannen...!

Blijf op de hoogte en volg Arlien

06 September 2012 | Oekraïne, Berehove

Het is zaterdagochtend. Vijf uur. Ik ben klaarwakker. En realiseer me dat het vandaag 1 september is. Dé dag. Vandaag verloopt mijn deadline. Die ik trouwens voor mezelf had gesteld. Vandaag moet ik echt de knoop doorhakken: wat ga ik na mijn werk in het ziekenhuis doen?

Eigenlijk weet ik het al wel. Maar het is gewoon wel lekker om dat nog even voor mezelf te houden. Dan hoef ik nog niets te doen, niets te regelen. Toch, aan de andere kant wil ik het wel van de daken schreeuwen. En mag de hele wereld het weten.
Wijs als ik ben, begin ik rustig aan: ik informeer eerst mijn thuisfrontcommissie. En mijn ouders. Vervolgens zijn m’n broers en zussen aan de beurt. Tot slot een paar vrienden. Maar nu mag iedereen het weten.

In november stop ik met mijn werk in het ziekenhuis. Daarna zal ik naar Nederland terug gaan. Op verlof. Dat zegt natuurlijk iets. Namelijk: het voornemen om daarna weer terug te komen naar Oekraïne. Ik hoop na mijn verlof bezig te gaan met één van de andere projecten die stichting Children’s Relief hier heeft.

Viki Antal is de medewerker die dit project hier in Beregowo draait. Elke week bezoekt zij verschillende scholen, internaten en zigeunerkampen in Beregowo en omgeving. Daar organiseert zij allerlei lessen en activiteiten voor de kinderen. Zo krijgen de kinderen aandacht, kunnen ze hun verhaal kwijt en een beetje liefde ontvangen. De leefomstandigheden van de kinderen zijn vaak bagger. Soms zonder ouders. Of met ouders die het verkeerde voorbeeld geven (denk aan drankproblemen). Kinderen die er soms helemaal alleen voor staan.
Deze kinderen moeten weten dat er altijd Iemand is die voor hen zorgt. Hoe uitzichtloos een situatie soms ook kan zijn. Viki wil dat de kinderen Jezus Christus leren kennen, dat staat centraal in alle lessen en activiteiten.

Na mijn verlof hoop ik Viki te gaan ondersteunen in haar werk. De komende periode gaan we samen uitzoeken hoe we dit concreet het beste kunnen aanpakken. Ik heb ontzettend veel zin in deze nieuwe uitdaging, ook in deze voorbereidingen.

Na lang wikken en wegen heb ik dus de beslissing genomen. ‘k Heb er eens over na zitten denken. En ik denk dat ik drie duidelijke redenen kan geven waarom ik nou juist hiervoor heb gekozen:
- Het werk met oudere kinderen en het lesgeven blijf ik erg leuk vinden en komt natuurlijk duidelijk naar voren in dit project.
- Ik kan verder bouwen op de contacten en ervaringen die ik het afgelopen jaar heb opgedaan hier in Beregowo en omgeving.
- Het evangeliseren gebeurt directer; in het ziekenhuiswerk dragen we het evangelie voornamelijk uit door middel van onze daden. Bij dit project komen de woorden er ook bij.

Trouwens, zaterdagochtend las ik Psalm 91. En ik luisterde naar de uitvoering zoals ‘Sons of Korah’ de psalm zingt. En dat was wel de doorslaggevende reden: dit wil ik niet voor mezelf houden. Dit moet iedereen weten; juist kinderen die soms zulke ellendige dingen meemaken.

God bevrijdt je.
God redt je.
God zal je beschermen.
In de nood zal God bij je zijn.

Ondertussen ga ik natuurlijk gewoon door met het werk in het ziekenhuis. Dat mag ik nu nog ruim twee maanden gaan doen. Dus morgen mag ik weer naar Liliana: we gaan weer oefenen met ‘hiep, hiep, hoera’. Bij het laatste woordje gaan natuurlijk de armpjes in de lucht. Volgende week woensdag hopen we dit namelijk nodig te hebben: Liliana viert dan haar eerste verjaardag. En dat maakt me een beetje zenuwachtig. Het gaat zooo goed met deze dame, het zou me niet verbazen als ze binnenkort naar huis mag. Dat zou gaaf zijn. Maar ook wennen. Dus ik hoop stiekem een beetje dat het gebeurt op een dag dat ik mag werken… We zullen zien.
Morgen ga ik natuurlijk ook naar Ivanko. Die mag dan op schoot zitten, ik pak zijn handjes vast en til ze een heel klein stukje omhoog. De rest doet Ivanko zelf: hij gaat dan staan. Als beloning krijgt hij een zoen op zijn voorhoofd. En mijn beloning: een grote (schater)lach :)
En op de andere zaal gaan we natuurlijk genieten van Renata. Met haar ontzettend grote glimlach. Haar fantastische ‘volgens-het-boekje-laten’ van de boertjes. En met Renata gaan we natuurlijk verder met het oefenen van het volgen: draaien met het hoofdje als ik haar iets laat zien en het van links naar rechts beweeg. Of van boven naar beneden. Recht of schuin. Alles kan…

Dank God…
… dat Cynthia vandaag naar huis mocht gaan, ze is weer terug bij haar tweelingzusje!
… dat ik de knoop mocht doorhakken.

Vraag God…
… om de nieuwe plannen te zegenen.
… om voor John te zorgen: dat hij zijn lichaampje veel meer mag ontspannen en zijn voeding beter mag binnen houden.

  • 06 September 2012 - 22:11

    Pa & Ma:

    Lekkere wijsneus, mooi dat je dit zo vertelt, nu hoeven we ons niet meer stil te houden. was best wel moeilijk:)

  • 07 September 2012 - 01:05

    Anje:

    Fijn dat je je beslissing hebt kunnen nemen .
    Gods zegene je daarvoor.
    Je mag met Hem straks aan je nieuwe taak beginnen .
    Gods zegen voor je werk nu en de kinderen .
    Dank je voor je mailbrief

  • 07 September 2012 - 01:05

    Anje:

    Fijn dat je je beslissing hebt kunnen nemen .
    Gods zegene je daarvoor.
    Je mag met Hem straks aan je nieuwe taak beginnen .
    Gods zegen voor je werk nu en de kinderen .
    Dank je voor je mailbrief

  • 07 September 2012 - 01:06

    Anje:

    Fijn dat je je beslissing hebt kunnen nemen .
    Gods zegene je daarvoor.
    Je mag met Hem straks aan je nieuwe taak beginnen .
    Gods zegen voor je werk nu en de kinderen .
    Dank je voor je mailbrief

  • 07 September 2012 - 01:06

    Anje:

    Fijn dat je je beslissing hebt kunnen nemen .
    Gods zegene je daarvoor.
    Je mag met Hem straks aan je nieuwe taak beginnen .
    Gods zegen voor je werk nu en de kinderen .
    Dank je voor je mailbrief

  • 07 September 2012 - 01:06

    Anje:

    Fijn dat je je beslissing hebt kunnen nemen .
    Gods zegene je daarvoor.
    Je mag met Hem straks aan je nieuwe taak beginnen .
    Gods zegen voor je werk nu en de kinderen .
    Dank je voor je mailbrief

  • 07 September 2012 - 01:06

    Anje:

    Fijn dat je je beslissing hebt kunnen nemen .
    Gods zegene je daarvoor.
    Je mag met Hem straks aan je nieuwe taak beginnen .
    Gods zegen voor je werk nu en de kinderen .
    Dank je voor je mailbrief

  • 07 September 2012 - 02:00

    Susan & Peter:

    Dear Arlien, we were in Holland when your parents were leaving to see you and enjoyed the day with them as they welcomed the canadians to their garden for coffee and lunch and the rest of the day was spend in Zuidbroek which your dad arranged. But enough of this, as we want send our blessings on the special work you are doing and will continue to do in the Ukrain. May many children be helped and come to know the Lord as their personal Saviour, with love from your moms cousin in Canada.

  • 07 September 2012 - 09:56

    Oom Peter:

    Van jouw spannende aankondiging werd ik helemaal nieuwsgierig. Wat mooi Arlien dat je dit vervolg voor jezelf ziet en vindt! Stap op het water en vertrouw... Ik bid voor je. Groet

  • 07 September 2012 - 12:48

    B.:

    Wat fijn dat je De beslissing hebt kunnen nemen!
    Zegen voor nu en de toekomst.

  • 07 September 2012 - 13:54

    Marianne:

    Fijn dat je nu weet wat je wil gaan doen. Ik wens je daar Gods zegen toe.

  • 07 September 2012 - 15:19

    Renate Mens:

    Arlien!!

    Wat goed om te lezen dat je je jaar gaat verlengen!! En super dat je Viki gaat ondersteunen zeg! Die hulp kan ze wel gebruiken want vind al een hele tijd dat ze meer ondersteuning nodig heeft! We bidden voor je en succes nog met je laatste 2 maanden in het ziekenhuis!


  • 07 September 2012 - 16:07

    De Hoantjes:

    geweldig dat je daar je talenten wilt blijven inzetten!!!
    Gods zegen en geniet nog van de 2 maanden bij je kindjes.
    Liefs van ons

  • 07 September 2012 - 17:57

    Conny:

    Fijn dat je nog een tijdje eraan vastplakt. En dan met Viki.... Geweldig, wat een collega ga jij krijgen! Wat zullen jullie een goed team worden, daar heb ik alle vertrouwen in.
    Gods zegen daarbij en tot gauw!

  • 10 September 2012 - 09:45

    Bianca:

    Tof die beslissing! In hoeverre ik jou, het project / Viki ken en ik het kan inschatten, denk ik een super goede beslissing en combinatie. Als ik het zo lees, lijkt het allemaal te passen en kloppen; jou achtergrond, kwaliteiten en de behoefte vanuit het project.
    Ik hoop van harte dat dit aankomende tijd verder bevestigd wordt, zodat jij en het project gezegend worden en verder tot bloei zullen komen!
    Groetjes,
    Bianca

  • 11 September 2012 - 07:55

    Oom Kees En Tante Hemmie:

    Mooi dat je doorgaat met je werk in de Oekraine.
    We hadden al zo'n donkerbruin vermoeden.
    Geniet er nog maar even van!
    groetjes van oom kees en tante hemmie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arlien

Sinds oktober 2011 ben ik aan het werk op de kinderafdeling in het ziekenhuis van Beregowo, Oekraïne. Het plan is om dit een jaar lang te blijven doen. Elke woensdag zet ik een update op deze website om iedereen die daarin geïnteresseerd is, op de hoogte te houden.

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 150957

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 29 November 2013

Naar de Oek (iets langer dan 'normaal')

Landen bezocht: