Laatste nieuwtjes… - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu Laatste nieuwtjes… - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu

Laatste nieuwtjes…

Blijf op de hoogte en volg Arlien

29 November 2012 | Oekraïne, Berehove

Het is half elf. Ik heb net m’n ontbijt op en heb lekker gedoucht. Het is niet elke ochtend zo laat, maar het is wel elke ochtend heerlijk rustig aan doen aan het begin van (bijna) elke dag. De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met de voorbereidingen van m’n informatieavond die ik vanavond zal houden. Ook hebben we allerlei familie-uitjes gehad: het afgelopen weekend zijn we met elkaar een paar dagen weg geweest. Dit nog ter gelegenheid van het 30-jarig huwelijksjubileum van mijn ouders. En gisteravond hebben we, zoals (bijna) elk jaar, gegeten bij Happietaria (www.happietariagroningen.nl).

Verder heb ik mijn garderobe een beetje aangevuld. Het afgelopen jaar was dit niet echt nodig, elke werkdag liep ik natuurlijk rond in mijn uniform. Dat is voorbij. Dus een extra spijkerbroek en een stel goede schoenen waren geen overbodige luxe. Wellicht dat een paar van de andere aankopen wel een beetje overbodig zijn, maar nu kan ik elk geval weer een heel jaar vooruit.

Ook heb ik (bijna) alle zakelijke dingen geregeld. Straks ga ik me echt helemaal uitschrijven uit Nederland en dat heeft natuurlijk consequenties. Verder bleek dat de Nederlanders die in Oekraïne in mijn auto willen rijden, daar een machtiging voor nodig hebben. Anders riskeer je een boete van honderden euro’s. Dus ook dat moet worden geregeld.

En, hoe verrassend, ik blijf natuurlijk ook een beetje op de hoogte van de ontwikkelingen in het ziekenhuis. Een paar nieuwtjes wil ik jullie niet onthouden:

Er is iemand van een kindertehuis geweest om bij John te kijken. Dit was te verwachten, omdat zijn moeder al tijdens de zwangerschap afstand van hem heeft gedaan. Misschien dat jullie het waren vergeten, maar John heeft zijn naam van ons gekregen. Zijn ouders zijn nooit langs gekomen in het ziekenhuis, zijn echte naam is dus niet bekend. Ik bedenk me, misschien hebben zijn ouders die nooit bedacht… Dat is geen fijn idee. Maar: tijdens dit bezoek heeft John de naam gekregen wat nu echt zijn officiële naam zal zijn. John heet ‘Milan’. Dat zal wennen zijn, als je zo’n ventje acht maanden John hebt genoemd stap je natuurlijk niet zomaar over op een andere naam. Maar ik zal m’n best doen.

En dan nog nieuws over ‘mijn’ Ivanko: hij ligt niet meer in het ziekenhuis in Beregowo. Hij is naar het ziekenhuis in Vinogradiv gebracht. Deze stad ligt op een klein uur rijden bij Beregowo vandaan. Ik vind het echt heel erg bijzonder dat dit is gebeurd, ik had dit nog niet eerder meegemaakt. Het schijnt namelijk dat de moeder van Ivanko dichter bij Vinogradiv woont dan bij Beregowo. Nu kan zij haar zoontje gemakkelijker bezoeken en wellicht heel erg binnenkort mee naar huis nemen. Het ziekenhuis zet zich in om een kind terug bij zijn moeder te krijgen, prachtig!!
In Vinogradiv werken ook Nederlanders, dus ik heb hen al gevraagd om me te laten weten wanneer ze mijn ventje zien. Omdat hij schurft heeft, is hij op de infectieafdeling geplaatst. Dus nog niet meteen op de kinderafdeling. Wellicht dat dit nog gaat gebeuren.

Okee, tot zover de ziekenhuisnieuwtjes. Graag wil ik nog de aandacht vragen voor één onderdeel: de financiën. Net zoals afgelopen jaar zal ik het komende jaar volledig afhankelijk zijn van giften. Veel mensen hebben al aangegeven dat ze blijven sponsoren. En dat is super, daar ben ik heel erg dankbaar voor!
Maar; ik ben er nog niet. Dus wil ik jullie, de mensen die me nog niet sponsoren, vragen om na te denken over de vraag of jullie dat willen gaan doen. Dit kan op verschillende manieren: je kunt elke maand een bepaald bedrag sponsoren of eenmalig een gift overmaken. Net wat je zelf het meest prettig en handig vindt. Alles is mogelijk, elke bijdrage is welkom! Graag hoor ik wat de mogelijkheden zijn. Dan kan ik zelf inschatten of het mogelijk is om opnieuw een jaar in Oekraïne aan het werk te gaan.
Meer informatie kun je opvragen via thuisfrontarlien@gmail.com. Toezeggingen van sponsorgeld kun je ook naar dit e-mailadres sturen. Alvast heel erg bedankt!

En misschien tot vanavond!?

Dank God…
… dat Ivanko dichterbij zijn moeder is gebracht.
… voor alle leuke, fijne dingen die ik hier in Nederland mag doen.

Vraag God…
… om een goede presentatieavond.
… om financiële mogelijkheden om het komende jaar naar Oekraïne te gaan.

  • 29 November 2012 - 11:49

    Bianca (Children's Relief):

    wat een goeds nieuws over (en vooral voor) Ivanko. Super! Ik hoop en verwacht dat dit zijn gezondheid goed gaat doen. én dat zijn moeder hem regelmatig gaat bezoeken en snel in goede gezondheid mee naar huis mag nemen!!!

  • 30 November 2012 - 19:47

    Anje:

    We zijn in groningen.
    Hoe was je presentatie ?
    Tot morgen ,leuk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arlien

Sinds oktober 2011 ben ik aan het werk op de kinderafdeling in het ziekenhuis van Beregowo, Oekraïne. Het plan is om dit een jaar lang te blijven doen. Elke woensdag zet ik een update op deze website om iedereen die daarin geïnteresseerd is, op de hoogte te houden.

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 434
Totaal aantal bezoekers 150944

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 29 November 2013

Naar de Oek (iets langer dan 'normaal')

Landen bezocht: