János öt - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu János öt - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu

János öt

Blijf op de hoogte en volg Arlien

19 December 2012 | Oekraïne, Berehove



Een week geleden zaten we met de hele familie aan de stamppot. Klaargemaakt door mensen van mijn gemeente, wat een fantastisch idee om dit te doen. De stamppot smaakte heerlijk!! En dat… ondanks het aanstaande afscheid. Eerlijk gezegd zag ik er best wel tegenop. En is het me ook erg zwaar gevallen. Ja, dat klinkt best heftig, maar dat was het ook echt wel. Ik heb heel wat traantjes gelaten. En ik moest nog verschrikkelijk wennen om terug te zijn in Oekraïne. En dat moet ik nog steeds wel een beetje. Ik merk bijvoorbeeld dat ik erg moe ben. Gelukkig wordt het hier, nu het winter is, al lekker vroeg donker…

En aan de andere kant is het ook goed om weer terug te zijn. De Lada’s, paarden met wagens, de Hollanders hier: het was goed om alles en iedereen weer te zien. En ik zag er echt naar uit om weer bezig te gaan met het nieuwe project.

Inmiddels ben ik er alweer een weekje. De eerste twee werkdagen zitten erop. En ook dit is ontzettend wennen. Ik merk dat ik enorm moet zoeken naar een nieuw, goed ritme. Dat bij mij past, die ik vol kan houden. Het is gedaan met de werkdagen van 9 tot 4. Het roer is helemaal om!
Eén van mijn bezigheden is het leren van de Hongaarse taal. Het streven is om hier twee uur per dag mee bezig te zijn. Maar, hoe vul je dit in, hoe houd je dit vol. Met allerlei dingen om je heen die je kunnen afleiden. Terwijl je zo graag de taal vloeiend wil spreken. Het liefst nu meteen.

Gelukkig is het de eerste twee dagen gelukt, beide dagen ben ik twee uur bezig geweest met de Hongaarse taal. Ik verdeel het wel in acht keer een kwartiertje. Ik zet dan de ‘timer’ van m’n telefoon en dan hoor ik vanzelf wanneer zo’n kwartiertje voorbij is. Na elk kwartiertje turf ik ‘m eventjes, stel je voor dat je een kwartiertje te weinig… of te veel (kan dat?!) bezig bent. Vaak doe ik twee keer een kwartiertje achter elkaar en doe ik tussendoor even wat anders. M’n mail lezen. Een was opvouwen. Iets opruimen. De afwas doen. Ja, die energizers doen z’n werk wel. Daarnaast hoop ik volgende week de lessen Hongaars weer op te pakken. Dus dan zal ik me dankzij het huiswerk vast niet hoeven te vervelen.

Behalve dat ik dus druk bezig ben met het leren van de Hongaarse taal, bezoek ik bijna dagelijks, samen met Viki, een school, internaat of kamp. Over de specifieke locaties hoop ik de komende weken meer te kunnen vertellen.
Vandaag even kort naar het zigeunerkamp in Janosi. Daar heb ik namelijk mijn eerste activiteit(je) uitgevoerd. Ik mocht de kinderen een Bijbelvers aanleren. Ik heb de tekst vanmorgen eerst zelf uit m’n hoofd geleerd. Dat was toch het minste wat ik kon doen. De uitleg en het toneelstukje vooraf heb ik in het Engels gehouden, Viki vertaalde dit. Het was erg lollig om te zien hoe de kinderen op reageren, hoe ze hun best doen om de woorden echt uit hun hoofd op te zeggen. Een geslaagd begin!

Jullie merken het: ik ben echt nog flink aan het acclimatiseren. Ik moet echt wennen aan alles, dat valt me tegen. Maar er zijn genoeg dingen die me weer in evenwicht brengen: sinds een paar weken komen de Hollanders elke woensdagavond bij elkaar voor een Bijbelstudie. Heerlijk: in het Nederlands de Bijbel lezen en samen bidden. Vanavond hebben we het gehad over Johannes vijf (Hongaars: János öt), ik heb niet geweten dat je daar zolang over door kon spreken…

Tot slot nog even over volgende week dinsdag en woensdag. Dan is het Kerst. Ook hier zullen we er natuurlijk bij stil staan. Ik hoop en bid dat het wonder van Jezus’ komst naar de aarde bij jullie centraal mag staan op de dagen. Gods zegen!

Dank God…
… dat ik weer terug mag zijn in Oekraïne.
… voor een ontzettend goed verlof dat ik heb gehad!

Vraag God…
… om me te helpen een goed, nieuw ritme te vinden.
… om een zegen over de Kerstvieringen die wereldwijd gehouden zullen worden.

  • 19 December 2012 - 21:48

    Erika:

    O, lief zusje, ik mis je hoor! Wat ben je dapper! Zet ´m op!

  • 19 December 2012 - 22:02

    Reitze En Trijntje:

    moi Arlien ,

    ja het is alweer zover ,je zit alweer in de oekraine.

    de tijd is ons door de vingers gegleden,je ziet jou lopen

    en dan is het of je helemaal weer thuis bent,maar onder tussen
    zit je alweer in oostelijke richting.

    we wensen je Gods zegen toe en hoop dat je je draai weer kunt
    vinden .

    groeten reitze en trijntje .

  • 19 December 2012 - 22:28

    Carola:

    Komt goed meid, gun jezelf even de tijd om weer te wennen, blijf de kleine mooie dingen zien, de grote komen vanzelf!
    Ik bid voor je.....

  • 20 December 2012 - 00:17

    Jantina:

    Ik heb je een paar keer gezien, maar niet eens gesproken. Jammer! Wat is je verloftijd snel gegaan! Succes weer met je nieuwe project, met het vinden van je 'plekkie' weer.

  • 20 December 2012 - 14:59

    Bianca (Children's Relief):

    Lieve Arlien,
    Volgens mij heb je het best even pittig. Helaas kan ik er weinig aan veranderen voor je, maar wat ik je wel kan meegeven en adviseren: gun jezelf de tijd om je draai weer te vinden. Het is niet raar dat je je nu zo voelt. Accepteer het ook gewoon maar even. Ik denk dat dit sowieso aan de orde is na een tijd van verlof en nu helemaal omdat je terug gaat naar een vertrouwde plek maar een hele nieuwe situatie in gaat.
    Dus, stap voor stap, day by day..
    Je bent sterk, dus je komt er wel. Ik hoop van harte dat je thuis, gauw je thuis weer wordt en je lekker je draai vindt met Viki en het project. Dat zal een proces zijn.
    Take care. God is met je; Immanuel.
    Liefs,
    Bianca

  • 20 December 2012 - 22:08

    Anjesmit:

    Dank je voor je eerlijkheid.
    Sterkte met alles ,knap hoor zo met de taal en met viki op stap .
    Het zijn ook zo 2 werelden .
    Hier of daar.
    Geef en gun je zelf de tijd om te wennen .
    Ook deze tijd kerst en jaarwisseling het is normaal dat je daar last van hebt .
    Het is goed ,want we zijn mensen met een hart ,anders kun je dit ook niet doen .
    Fijndat je hollanders om je heenhebt .
    Maar de Vader in de hemel troost je en bemoedigd je .
    En zijn Zoon gaf Zijn leven voor jou en jij mag dat doorgeven .samen met anderen
    Lichtje zijn in hun duisternis .
    Gods rijke zegen ,Hij zegent je en Hij behoede je en doe Zijn Aangezicht over je lichten .
    Gezegende feestdagen .


  • 21 December 2012 - 00:45

    Reina:

    Hoi Arlien,
    Ik kan me wel voorstellen dat je tijd nodig hebt om weer te wennen.
    Je tijd in Nederland was best heel intensief met allemaal ontmoetingen en gevolgd door het afscheid.
    Dat moet een plekje krijgen.
    En nu...... hard aan de taalstudie en een hele andere dagindeling!
    En zoals iedereen al tegen je zegt : Gun jezelf de tijd, ook al had je dit niet van jezelf verwacht.
    Dit is heel normaal.
    Dat prent ik mezelf ook steeds in, want ik mijmer nog vaak over de Oek. en de kinderen.
    (en ik ben inmiddels al weer een aantal weken langer in Nl. dan jij in de Oek.)
    'k Ben net terug uit de Doelen. Het zijn fijne concerten. A.s. zaterdag is al weer de laatste.
    Sterkte met je studie en alle andere dingen.
    Goede Kerstdagen. Dat het Licht van het Kerstfeest in en om je zal schijnen en jij in je nieuwe job het Licht en de Liefde van Christus mag doorgeven.
    Liefs Reina

  • 21 December 2012 - 13:15

    B.:

    Lieve Arlien,
    Daar was je en....daar was je al weer weg.
    Baflo is er niet meer van gekomen. Ook ik zat krap in de tijd. Maar eigenlijk voelt het alsof je heel dicht bij bent. Want jij zit nu eenmaal in mijn hart en bent daar nooit weer weg te krijgen. Wat pas echt machtig mooi is : je zit in het hart van De Vader en Hij in jou. Fantastisch!! Zo ben je dus nooit alleen ook al voelt dat misschien deze dagen wel zo. En zo gaan we met z'n allen op naar Kerst, jij/jullie daar en ik/wij hier.
    In verbondenheid, horizontaal en verticaal. Fijn kerstfeest en een gezegend 2013 gewenst.
    Enne.. sterkte met alles.
    B.

  • 21 December 2012 - 16:32

    Verkade:

    hallo arlien
    wat was het fijn om je te zien en te spreken( in de ah)
    we hopen dat je snel weer in je ritme bent.
    we willen je goede kerstdagen toewensen.
    groet fam verkade

  • 22 December 2012 - 09:18

    Jan Vonck:

    goede feestdagen en jaarwisseling Arlien, heeeeel veel sterkte en zegen toegewenst. jv

  • 22 December 2012 - 13:04

    Auke:

    Hé Arlien,
    Sterkte met het wennen weer!
    Gods zegen gewenst!!
    Fijne kerstdagen.
    Grtz, Auke

  • 22 December 2012 - 13:20

    Hemmie Sikkema:

    Dag Arlien,
    Heel veel sterkte met het wennen aan je nieuwe werkzaamheden.
    God zal ook daar weer voor je zorgen.
    Hartelijke groet oom Kees en tante Hemmie

  • 27 December 2012 - 12:13

    Chris En Marga:

    Hallo Arlien,
    Ook wij wensen je sterkte met het vinden van een nieuw ritme daar.
    Het is een zegen te weten dat waar we ook zijn op aarde; God is altijd bij ons, wat vertrouwd mag dat zijn.

    Ook van ons de hartelijk groeten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arlien

Sinds oktober 2011 ben ik aan het werk op de kinderafdeling in het ziekenhuis van Beregowo, Oekraïne. Het plan is om dit een jaar lang te blijven doen. Elke woensdag zet ik een update op deze website om iedereen die daarin geïnteresseerd is, op de hoogte te houden.

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 573
Totaal aantal bezoekers 150933

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 29 November 2013

Naar de Oek (iets langer dan 'normaal')

Landen bezocht: