Record verbroken! - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu Record verbroken! - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu

Record verbroken!

Blijf op de hoogte en volg Arlien

03 Januari 2013 | Oekraïne, Berehove

Heerlijke Granny Smith-appels, sinaasappels en een hele echte sla. En niet te vergeten; een grote komkommer. Nee, het gaat niet over voornemens over gezonder eten. Gisteren zijn Mirjam en ik weer eens naar de Tesco geweest. Daar gaan we af en toe heen om luiers te kopen. Goedkoop, goede kwaliteit en altijd voorraad. Natuurlijk moeten we elke keer wel even de grens over. Daarom kunnen we de auto niet propvol laden, maar nemen we elke keer een voorraad mee die geen probleem vormt bij de grens. En omdat het er beter uitziet wanneer je ook nog wat anders hebt in je auto dan alleen maar luiers en wet wipes, halen we er ook boodschappen voor onszelf. Vandaar dus deze heerlijke vitaminebommetjes!
Elke keer bij de grens houden we de tijd in de gaten. Dat is namelijk altijd weer een verrassing, je kunt vooraf echt niet zeggen hoe lang je bij de grens zult moeten wachten. En gisteren is het gelukt: we hebben het record verbroken. Op de terugweg waren we in 13 minuten over de grens!

Een goede start van het jaar. Hoewel die ook al wel hadden. Oudjaarsdag heb ik de hele middag in de keuken gestaan, samen met Lilian. We hebben oliebollen gebakken en een lekkere aardappelschotel gemaakt. Die hebben we met bijna alle Hollanders bij Mirjam en Jacqueline thuis opgegeten. Daarna zijn we naar de kerk geweest, daar hebben we als Hollanders samen een lied gezongen. Speciaal voor de gemeente. En voor God.

De rest van de avond hebben we allerlei spelletjes gedaan, van weerwolven tot een spelletje met Bijbelse namen. Ter afsluiting van 2012 en met 2013 vlak voor ons hebben we op het einde van de avond met elkaar Psalm 90 gelezen: ‘Vervul ons in de morgen met uw liefde, laat ons van blijdschap juichen, al onze dagen.’

Natuurlijk hebben we hier het voordeel van de dubbele oud & nieuw-vieringen. We hielden ons aan onze eigen tijd. Maar een uur later was het voor de Hongaren pas 2013. Tegen die tijd waren we met elkaar in het centrum en hebben we daar een mooi vuurwerkspektakel gezien.

Vandaag zijn Viki en ik weer op het zigeunerkamp in Janosi geweest. Morgen gaan we bij een familie thuis op bezoek, ik ben benieuwd wat voor situatie ik daar tegen zal komen… Komende zondag vieren we de ‘Oekse’/Orthodoxe kerst met de kinderen in ‘the basement’.
Jullie zien het: Viki en ik kunnen weer volop aan de slag. De plannen voor volgende week liggen ook alweer klaar. Het is heerlijk om, na de onrustige start met de kerstvakantie, weer een beetje zicht te hebben op de activiteiten de komende periode!

En sinds vanavond is ‘ie er weer: de eerste hóember van 2013, een heuse sneeuwpop! Samen met Dasha in elkaar gezet, dat blijft toch elke keer weer leuk om te doen :)

Dank God…
… voor een gezellige oud & nieuw viering.
… voor de plannen die Viki en ik aan het maken zijn voor de komende periode.

Vraag God…
… om een zegen over het nieuwe jaar.
… om een zegen over de gesprekken die Viki en ik volgende week zullen hebben omtrent ons werk.

• 03 Januari 2013 - 19:46

Conny:

He dat is een mooie tijd, 13 minuten! maak je niet vaak mee. Wat is de langste tijd?
    Nog fijne kerstdagen en veel zegen in het nieuwe jaar! See you in februari. Marten komt ook mee.

• 03 Januari 2013 - 19:53

Clary:

Nou hier kan je echt geen sneuwpoppen maken hoor!!
    Fijn dat je een goede jaarwisseling hebt gehad! we wensen je Gods zegen voor het komend jaar!
    En bidden dat God goed voor jullie zal zorgen!
    Liefs Clary

• 03 Januari 2013 - 19:59

Mirjam:

Leuk Arlien, en een hele mooie sneeuwpop :D Szia!

• 04 Januari 2013 - 18:44

Anje:

Fijn dat je draai gevonden weer gevonden hebt
    Ik hoop ook te komen
    Als je nog iets speciaals nodig hebt ,zeg het even .
    Succes met het kamp en hun kinderen .
    GODS rijke zegen

• 04 Januari 2013 - 21:49

Janny:

arlien ik wens jou de beste wensen en dat het maar weer een mooi jaar voor jou mag worden

wauw wat een mooie sneeuwpop wou dat wij dat konden doen hier(*_-)

pst onze nieuwsbrief van de wijk komt straks weer uit mocht je er nog wat leuks in willen zetten altijd goed natuurlijk
    je kunt het zo aan ons doormailen

ik wens jou heel veel succes toe met alles