Koukleumen in the basement - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu Koukleumen in the basement - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu

Koukleumen in the basement

Blijf op de hoogte en volg Arlien

19 Januari 2013 | Oekraïne, Berehove



Het is zaterdagmiddag, vijf uur. Ik kom terug uit the basement. Dat is één van de locaties waar elke week een activiteit wordt georganiseerd voor de kinderen uit de wijk. Op deze plek werk ik niet met Viki, maar met haar man Klaus. Af en toe komt Viki mee, dan vertelt zij een Bijbelverhaal. Klaus komt namelijk uit Roemenië. Hij is dus ook flink bezig om de Hongaarse taal te leren. Een gewoon gesprekje met de kinderen, dat gaat hem goed af. Maar een Bijbelverhaal is nog wat te moeilijk. Gelukkig komt Viki daarvoor af en toe mee.

Omdat Viki deze week examens heeft gehad, zijn Klaus en ik vanmiddag met z’n tweeën. Gemiddeld genomen komen er acht kinderen. Het is dus altijd een gezellig, klein clubje.

‘The basement’ is een kelder onder een flatgebouw in één van de wijken van Beregowo. Deze wijk staat bekent als de ‘flattenwijk’. Zelf vind ik het er best troosteloos uitzien. Er zijn veel grote, grauwe flatgebouwen. De thuissituaties van de kinderen is vaak niet fijn. Er zijn veel gezinnen die van weinig geld rond moeten komen. Ook zijn er gezinnen waar drankproblemen de sfeer bepalen.

Hoe gaaf is het dan om juist deze kinderen één keer in de week een leuke activiteit aan te bieden! We beginnen de middag met gebed en met een paar liedjes. Soms is er dus een Bijbelverhaal. Maar vanmiddag hebben we een uitgebreide knutselactiviteit. Het wordt voor mij toch echt tijd dat ik de namen van de kinderen ga leren. En omdat de namen hier iets ingewikkelder zijn dan Jan, Piet en Klaas, pas ik de activiteit er maar op aan. De kinderen gaan zichzelf maken. Met behulp van een closetrolletje, papier, stof en vooral hun eigen creativiteit gaan ze aan de slag.
Het gaat verschrikkelijk goed, de kinderen hebben echt leuke ideeën. En zelfs de beide jongens zijn er serieus mee bezig. Allerlei dingen worden bedacht: een stropdas, een hoedje, een rokje en zelfs een harmonica. Op het eind maken we er foto’s van, de kinderen schrijven er hun naam bij. En ik kan nu de namen gaan leren.

Ik ben blij dat we vanmiddag wel op pad konden. Zoals ik al vertelde, had Viki deze week allemaal examens. En zonder Viki kan ik nu nog vrij weinig. Ik ben dus de afgelopen week vooral thuis bezig geweest met de nodige uurtjes Hongaars en ander projectwerk.
Daarnaast moest ik ook m’n nodige rust pakken. Want helaas kreeg ik eind vorige week opnieuw een furunkel (oké, de naam ‘steenpuist’ is wat algemener bekend, maar ik heb toch de voorkeur voor die andere benaming). Erg vervelend, deze keer zat ‘ie op zijn bovenarm. Ik moest m’n arm zelfs ondersteunen, anders was de pijn niet te harden. Gelukkig heb ik vorige week zaterdag echt doorgezet, het was erg lastig om de dokter te spreken te krijgen. Uiteindelijk is dit gelukt. En dat was maar goed ook, hij vertelde dat we er nu meteen wat aan moesten doen. Dus naar het ziekenhuis, daar is een medische handeling uitgevoerd. De dagen daarna moest ik elke dag terug komen voor medicatie en controle. Gelukkig was de dokter erg tevreden en hoef ik niet meer langs te komen.

Precies op tijd. Want morgenmiddag hoop ik met een hele Oekraïense afvaardiging af te reizen naar Kniebis, in Duitsland. Daar zullen we de jaarlijkse conferentie, georganiseerd door Oost Europa Zending bezoeken. Een hele week bezig met het thema ‘Vader, Zoon en Heilige Geest’. Het is een hele reis, we gaan met een bus en auto. Ik hoop toch echt dat het mee gaat vallen met de sneeuwchaos onderweg… We zullen zijn hoe ’t loopt…

Vraag God…
… om een zegen over de conferentie in Kniebis en de reis er naartoe.
… om bij de kinderen te zijn die vanmiddag in the basement aanwezig waren.

Dank God…
… voor de mogelijkheden om de wekelijkse activiteit in the basement te organiseren.
… dat ik zo snel weer beter mocht worden.

  • 20 Januari 2013 - 22:44

    B.:

    Hé Arlien,
    Fijn om te lezen, pas een beetje op jezelf, steenpuisten zijn vaak een "signaal".
    Lieve groet, B.

  • 21 Januari 2013 - 11:40

    Bianca (Children's Relief):

    Hey Arlien,
    Mooi dat je zo kunt samenwerken met Klaus en Viki. Hoewel nu mss nog een beetje afhankelijk, maar dat is even niet anders. Hopelijk mag je in dit werk, de taal en het vertrouwen groeien zodat dit mag ontwikkelen.
    Tof om te lezen dat je zo praktisch met de kinderen in een 'troostloze' omgeving bezig mocht zijn om troost, liefde en gezelligheid te bieden. En dit niet alleen vanuit jezelf, maar ook vanuit de liefde van God. Keep on going!
    Ik wens je een gezegende tijd toe op de conferentie en heel veel sterkte / beterschap met je gezondheid.
    Groetjes vanuit NL,
    Bianca

  • 22 Januari 2013 - 23:28

    Anje:

    Ben daar vorig jaar ook geweest in de basement.
    Erg stoffig was het,maar het is fijn dat ze die ruimte kunnen gebruike voor kinderen
    Erg troostelose buurt .fijn dat jullie daar Gods liefde mogen en kunnen verspreiden .
    Gods zegen voor de conferentie,en een voorspoedige reis .
    En je ge zondheid .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arlien

Sinds oktober 2011 ben ik aan het werk op de kinderafdeling in het ziekenhuis van Beregowo, Oekraïne. Het plan is om dit een jaar lang te blijven doen. Elke woensdag zet ik een update op deze website om iedereen die daarin geïnteresseerd is, op de hoogte te houden.

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 527
Totaal aantal bezoekers 150943

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 29 November 2013

Naar de Oek (iets langer dan 'normaal')

Landen bezocht: