En we gaan gewoon door… - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu En we gaan gewoon door… - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu

En we gaan gewoon door…

Blijf op de hoogte en volg Arlien

02 Maart 2013 | Oekraïne, Berehove


De kinderen in Jánosi hebben deze week weer een verhaal gehoord dat past bij het thema ‘Turned around’. Deze weken staan verhalen centraal waar het gaat over grote veranderingen. Denk hierbij aan de verhalen van Zacheüs en Mefiboset.
Kolya en Artur hebben weer hun best gedaan op het internaat in Kerestur. Deze twee handpoppen zijn enorm geliefd bij de jongste groep. De kinderen zijn ongeveer zeven jaar en hebben weinig basiskennis. Hoe kun je hen dan het beste het verhaal over Kaïn en Abel vertellen? De handpoppen geven de mogelijkheid om een goede introductie op het verhaal te geven.
Met de oudere kinderen op het internaat in Beregowo hebben we de film ‘The Butterfly Circus’ gekeken. Echt een aanrader! Het gaat over de mogelijkheden in je leven en hoe kostbaar je bent. Ook al kun je niet alles wat een ander wel kan. En dat is zo belangrijk om te weten. Voor iedereen. Maar juist ook voor deze kinderen. Het is zo gaaf om te merken dat de kinderen de boodschap begrijpen, daar echt door geraakt worden en dat we daar met elkaar over door kunnen spreken!
Met de huisgroep hebben we gisteren Romeinen 5:12 geleerd. Dit is meteen een les Hongaars voor mij, omdat we deze keer bij de verschillende woorden allemaal toepasselijke gebaren hebben bedacht.
En vandaag gaan we met de kinderen in The Basement iets maken voor ‘Woman’s Day’. Dat is op 8 maart dus aanstaande vrijdag is het al zover.

En ondertussen zwoeg en ploeter ik door met de Hongaarse taal. Nee, ik zal niet klagen. Het is allemaal gewoon één grote uitdaging!
Gelukkig merk ik echt al wel vooruitgang. Ik ga steeds meer woorden herkennen. Het leren gaat steeds vlotter…nog even en ik ga het echt helemaal fantastisch vinden! Deze week leer ik over de jaren, maanden, dagen en allerlei uitdrukkingen die daarbij horen. Zoals jullie wellicht al weten leer ik elke week ook een Bijbeltekst. De allereerste keer was dat echt even slikken. Het leek zo leuk.. maar toen ik de tekst zag en de woorden hoorde… Daar werd ik even helemaal zenuwachtig van. En ik moet elke week weer even slikken als ik het nieuwe Bijbelvers voor me zie. Deze week leer ik Matteüs 6:34.

In het Nederlands ken ik ‘m wel: ‘Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.’

Maar dan krijg je ‘m in het Hongaars te zien en te horen: ‘Ne aggodalmaskodjatok tehát a holnap felöl; mert a holnap majd aggodalmaskodik a maga dolgai felöl. Elég minden napnak a maga baja’.

Je zult snappen dat ik enorm blij ben dat Éva de uitleg en voorbereiding van het leren van deze tekst zo goed aanpakt. Ze leest de tekst voor. Dan leest ze het stukje voor stukje voor en moet ik het nazeggen. Daarna zeggen we het tegelijkertijd op. Deze keer had ze er een puzzel bij gemaakt. Ook bespreken we uitgebreid de woorden. En elke keer nemen we als uitgangspunt de woorden die ik al ken. Gelukkig worden dat er al steeds meer.
Thuis verdeel ik de tekst vaak in vijf stukjes, elke dag leer ik er weer een nieuw stukje bij. Tot nu toe is dat elke keer goed gegaan. En ken ik bijvoorbeeld ook al de vruchten van de Geest. En daar zitten flink ingewikkelde woorden tussen. Maar die woorden herken ik nu wel, bijvoorbeeld in de liederen en tijdens de preek op zondag.

Genoeg te doen dus. Ik ga snel weer verder met Matteüs 6:34.

Dank God…
… dat het leren van de Hongaarse taal zo goed gaat.

Vraag God…
… of de boodschap van de verhalen uit de Bijbel de kinderen echt mogen bereiken.

  • 02 Maart 2013 - 12:25

    Jacqueline:

    Aggodalmaskodjatok, wat een woord! Ik zou switchen naar Russisch als ik jou was.
    Nee hoor Arlienski, ik ben echt trots op je! Niet alleen om je Hongaars, maar om alles. :)

  • 02 Maart 2013 - 14:07

    Anje:

    Fijn dat het op het internaat lukt om Gods liefde overte brengen.
    Ook in de kelder ,dat er steeds meer totde kinderen doordringt .
    Nu de kinderen op hetzigeunerkamp nog ,
    Maar jullie mogen ploeteren en zaaien ,Hij geeft wasdom .
    Houw vol ,wij biddenmee .maandagavond weer .

  • 03 Maart 2013 - 15:46

    Pieter:

    wat een heerlijk verhaal weer Arlien. Wat een zegeningen daar, goed om te lezen.
    Ben nog steeds trots op je!

  • 04 Maart 2013 - 13:53

    B.:

    Als je ooit weer terug komt kun je mij mooi Hongaars leren dus....

    Szeret le,
    Bettie

  • 05 Maart 2013 - 16:42

    Bianca (children's Relief):

    hey Arlien,

    Wat een heerlijke nieuwsbrief. Heel tof wat je allemaal mag overbrengen op de kinderen. Ik hoop zó dat het hun hartjes raakt. Je bent in ieder geval aan het zaaien en daar rust zegen op!!!

    En wat een volharder ben je toch. sterkte met die taal! Ik vind het het super knap van je.

    xxx
    Bianca

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arlien

Sinds oktober 2011 ben ik aan het werk op de kinderafdeling in het ziekenhuis van Beregowo, Oekraïne. Het plan is om dit een jaar lang te blijven doen. Elke woensdag zet ik een update op deze website om iedereen die daarin geïnteresseerd is, op de hoogte te houden.

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 150939

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 29 November 2013

Naar de Oek (iets langer dan 'normaal')

Landen bezocht: