Een ingeburgerde auto en twee schoenen - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu Een ingeburgerde auto en twee schoenen - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu

Een ingeburgerde auto en twee schoenen

Blijf op de hoogte en volg Arlien

13 Maart 2013 | Oekraïne, Berehove



Sinds afgelopen weekend lig ik in m’n bed. Ik ben helaas weer de pineut: de furunkels steken weer de kop op. Het begon met twee en inmiddels heeft nummer drie zich aangemeld. Gruwelijk vervelend, pijnlijk en irritant. Ik kan niets anders doen dan in m’n bed liggen want ik ben er echt een beetje ziek van. En ik ben er ontzettend klaar mee, die malle dingen… ik wil er echt vanaf. Gisteren ben ik naar een kliniek in Munkacs geweest, dus ik zit inmiddels aan de medicijnen. Hopelijk werkt dat want anders gaat er een leuk uitje aan m’n neus voorbij. Nou is dat nog niet eens het ergste, ik wil gewoon weer aan het werk.

Maar ik heb het voornemen om geen klaagzang te schrijven. Daarom twee hele andere dingen: ik ben trots op m’n auto, voor sommigen inmiddels beter bekend als ‘Michael’. Zelf ben ik een te nuchtere Hollander om m’n auto een naam te geven. Dus voor mij blijft het gewoon ‘mijn auto’.
Waarom ik trots ben?? Het begint al een echte Oekse bak te worden. Je ziet hier in het verkeer niet alleen heel oude auto’s, zoals de Lada. Maar je ziet ook veel krakkemikkige bakken. Dat je je afvraagt hoe zo’n auto überhaupt nog kan rijden. Vergeet daarbij niet hoe de wegen er aan toe zijn in Oekraïne.
Nou is het bij mijn auto nog niet zo extreem. Maar toch ben ik er de afgelopen weken best druk mee geweest. Constant was er wat aan de hand. En moest ik om hulptroepen vragen. Want wat ik weet over auto’s? Ik weet hoe ik moet rijden. En hoe ik moet tanken. Dat vind ik al heel wat. Regelmatig ben ik dus bij de garage langs geweest. Inmiddels rijdt ‘ie weer helemaal zoals het moet. En hoop ik natuurlijk dat ‘ie dat blijft doen. Maar na zoveel problemen vind ik dat mijn auto inmiddels helemaal is ingeburgerd en dat ‘ie zichzelf een echte ‘Oekse bak’ mag noemen.

Dan nog iets over schoenen. En jassen. Want als Viki en ik naar het zigeunerkamp in Jánosi gaan, mogen de kinderen alleen komen als ze een jas aan hebben. Dat klinkt best streng, maar dat is echt noodzakelijk. Het is erg koud in het gebouw, vandaar dat we deze eis stellen. Een t-shirt alleen is echt niet genoeg. Sommige kinderen moeten op maandagmiddag dus even terug naar huis. Om een jas op te halen. Zo ook vorige week, we stuurden een jongetje terug naar huis. En dat terwijl hij gewoon een jas aan had. Wat was er dan aan de hand? Hij had helemaal geen schoenen aan! Ook dat vonden Viki en ik niet goed. Dus het mannetje vliegt naar huis en is in no time weer terug. Ja, het is gelukt: hij heeft schoenen aan. Hij mag binnen komen.
Maar wat voor schoenen heeft hij aan? Verf ze geel of groen en het zijn echte clownschoenen. Waarschijnlijk zijn ze van zijn vader. En dat het twee verschillende en ook nog eens twee linkerschoenen zijn? Ach, dat maakt toch niet uit. Hij heeft schoenen aan en een jas, dus hij mag blijven. Blij dat ‘ie is!!
Ik vind het verschrikkelijk grappig om te zien.

Maar toch hé… als je er goed over nadenkt… is het om te huilen. Dit mooie kereltje woont op een zigeunerkamp, bij hem voor het huis is geen mooi stenen pleintje om een balletje te trappen. Er ligt dikke vieze modder waar de smerige honden in rond wroeten. Waar de regenbui een grote blubberzooi veroorzaakt. Een goed stel laarzen heeft ‘ie nodig. Of op z’n minst een stel stevige schoenen. In zijn eigen maat. Een rechter- en een linkerschoen. Maar dat heeft hij niet.

Wat hij wel heeft?? De middag van z’n leven: we zingen zijn favoriete lied, hij zingt (schreeuwt) het hardst mee. Hij luistert naar het verhaal van Noach, doe zo enorm z’n best als hij een kleurplaat kleurt en is helemaal in de wolken als hij de vijf kleine potloodjes mag houden. Ach ja, wat wil je nog meer?!

Dank God…
… dat we mogen zien dat de kinderen zo mogen genieten van de activiteiten.
… dat Hij voor deze kinderen zorgt.

Vraag God…
… om genezing en een hele hoop geduld.

  • 13 Maart 2013 - 13:55

    Caroline:

    Hoi kanjer,

    Ten eerste wens ik. Je snel mag opknappen en die (rot) dingen heel snel weg mogen gaan zodat jij weer met je mooie werk verderkan gaan. En ten 2-de: wat een verhaal van die schoenen! Wat ben ik dan dankbaar dat ik m,n kinderen regenlaarsen aan kan doen als het regent en sneeuwlaarsen als er een pak sneeuw ligt en goeie schoenen als het droog is. En dan hebben we het alleen nog maar over schoeisel. Geweldig om te lezen hoeveel liefde jullie mogen geven aan die kinderen en hoe enthousiast ze daarop reageren. Vandaag is het Biddag en ik bid dat ook daar jullie werk en het werk van de bevolking daar tot een Zegen mag worden voor de mensen en kinderen daar. Dat ze zowel voedsel voor het lichaam als voor hun ziel kogen ontvangen. God zorgd! Daar mogen we op vertrouwen, ook al is dat wel eens moeilijk. Ik hoop dat de laarzen die we hier in hoogkerk gespaart hebben heel snel bij jullie aan mogen komen. Heel veel sterkte en Gods zegen toegewenst!

  • 13 Maart 2013 - 14:02

    Anje:

    Goed dat jullie [streng ] zijn ,wat is streng in dit geval ?
    W.s heeft iemand anders dan even niets .
    Fijn dat je auto weer hersteld is .
    Nu jij nog ,we vragen om Gods helende Hand jou g aat Genezen en herstellen .
    We gedenken straks Dat Zijn striemen ons genezen

  • 14 Maart 2013 - 11:07

    Bianca (Children's Relief):

    Hoi Arlien,

    Gezondheid blijkt maar weer een groot goed. Zoiets normaals als je niet beter weet, maar als het dan even anders gaat, weet je weer hoe niet-vanzelfsprekend dit is! Ik hoop dat je snel weer in goede gezondheid je werk mag oppakken.

    En wat een prachtig verhaal van de jongen met z'n (vaders) schoenen. Ja, het is deels om te lachen (prachtig die foto) maar inderdaad een trieste situatie. Heerlijk om dan te zien dat juist deze jongen zo met volle teugen geniet en alles in zich opneemt; daar doe je het voor!

    Gods zegen.

    Groetjes,
    Bianca

  • 15 Maart 2013 - 14:05

    B:

    Wat een prachtige naam voor je auto: Michael, zeker gezien de betekenis, wat natuurlijk ook de bedoeling is. En dan dat Michael een ingeburgerde Oekse bak is... Te mooi voor woorden.
    En om te huilen: het verhaal over de schoenen en ook dat je weer last van die ellendige furunkels hebt.
    Bah, en héél vervelend!! Om boos van te worden! Niet doen, want een opgeruimde geest bevordert de genezing, zoals je weet. Van harte beterschap gewenst en het hart naar boven!
    Zegen, Bettie

  • 15 Maart 2013 - 17:35

    Pa:

    De laarzen komen er aan. daar kun jij ook vast wel wat van gebruiken.

  • 15 Maart 2013 - 20:28

    Reina:

    Hoi Arlien,
    Wat ben je toch een pechvogel. Voor de zoveelste keer die vervelende steenpuisten!
    Ik hoop dat je er weer snel vanaf bent. Perslot: Liever kwijt dan rijk.

    En verder vind ik het geweldig om je verhalen te lezen. Dat het van zo'n grote betekenis is voor de kinderen. Zo waardevol om zoveel vreugde te brengen in hun triest bestaan.

    Veel zegen en natuurlijk ook spoedige beterschap
    Groetjes
    Reina

  • 18 Maart 2013 - 10:25

    J Vonck:

    Heeeeel veel beterschap Arlien en veel zegen over jouw werk gr jv

  • 18 Maart 2013 - 10:40

    Rianne:

    Lieve Arlien, veel beterschap gewenst. Laten we hopen dat je snel op mag knappen. Zodat je je belangrijke werk weer enthousiast mag voortzetten. Liefs en Gods zegen gewenst

  • 18 Maart 2013 - 12:57

    Reitze Belle:

    Van harte beterschap gewenst,voor jou en je auto.

    Beide aan de medicijnen lees ik.

    vervelende boudel.

    sterkte met je werk en Gods zegen toegewenst.

    reitze en trijntje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arlien

Sinds oktober 2011 ben ik aan het werk op de kinderafdeling in het ziekenhuis van Beregowo, Oekraïne. Het plan is om dit een jaar lang te blijven doen. Elke woensdag zet ik een update op deze website om iedereen die daarin geïnteresseerd is, op de hoogte te houden.

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 482
Totaal aantal bezoekers 150941

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 29 November 2013

Naar de Oek (iets langer dan 'normaal')

Landen bezocht: