Warme, oranje verhuisperikelen - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu Warme, oranje verhuisperikelen - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu

Warme, oranje verhuisperikelen

Blijf op de hoogte en volg Arlien

01 Mei 2013 | Oekraïne, Berehove



Hoewel het nog geen 1 juni is geweest en dus de zomer hier in Oekraïne officieel nog niet is begonnen, merk ik dat de thermometer zich daar vrij weinig van aantrekt. Het is al een aantal weken fantastisch lekker warm. Vandaag is de dertig graden zelfs aangetikt!
Dus ik zit nu regelmatig lekker in mijn tuintje, lijst met Hongaarse woordjes in m’n hand, de zon die volop schijnt en… leren maar!

Zelfs gisteren heb ik, in alle vroegte, nog een paar woorden in m’n hoofd gestampt. Olie is olaj. Maïs is kukorica. Tomaat is paradiscom (ja, ik het het ook niet bedacht…).
Maar om 11 uur, Hollandse tijd 10 uur, zaten we met een paar Nederlanders natuurlijk te kijken naar dat officiële moment, daar in Amsterdam. We hebben het ‘Koningslied’ nog geoefend en heeeerlijke tompoucen gegeten. Ook al waren ze niet oranje, ze smaakten prima!
Tussendoor zijn we nog met elkaar naar het centrum geweest en hebben we een nieuwe Nederlandse collega ontmoet: Jorien. Zij zal Laurie gaan helpen met het werk in het ziekenhuis in Vinogradiv.

Vandaag heb ik zelf nog een vrij speciaal momentje mee gemaakt. Vanmorgen heb ik namelijk voor de allerlaatste keer m’n huur betaald voor mijn kamer in de Ark. Ik ga namelijk verhuizen!
Het is zelfs al zo, dat ik sinds een paar weken niet meer in de Ark woon, maar in een andere huisje.

De belangrijkste reden voor deze verhuizing is dat ik meer afstand wil nemen van het ziekenhuiswerk. Ik werk sinds november al niet meer in het ziekenhuis. Maar ik woonde wel met twee opvolgers in de Ark. Dus elke dag kreeg ik uitgebreid te horen wat er allemaal was gebeurd in het ziekenhuis. En dat vond ik prima, ik vroeg er zelf ook naar.
Maar dit maakte het voor mij wel moeilijker om echt afstand te nemen van het werk. Mede daarom leek het me goed om op zoek te gaan naar een ander stekkie.
Een andere reden is dat ik merkte dat het ook tijd werd om op zoek te gaan naar echt een eigen plekje. Lekker voor mezelf. Zodat ik me echt kan richten op mijn eigen werk en leven hier. Nog even voor de duidelijkheid: er is absoluut geen sprake van ruzie of onenigheid tussen mij en andere Ark-bewoners.
Inmiddels zit ik nu dus in een ‘tussenoplossing’ en ben ik druk aan het rondkijken naar alternatieven. Ik hoop binnenkort de beslissing te kunnen nemen, want dat zorgt natuurlijk ook voor een stukje rust in m’n hoofd.

Maar nu geniet ik lekker van mijn ‘nieuwe’ huisje. En ik geniet er zelfs van ondanks dat ik geen internet en warm water heb. Voor internet kan ik bij de buren terecht (het zendingskantoor) en voor een warme douche hoef ik maar een paar honderd meter af te leggen.

Ach, alles went!

Dank God…
… voor de gezellige Koninginne- en K(r)oningsdag die we gisteren met elkaar hier in Oekraïne hebben gehad.
… voor de vlotte tussenoplossing die er was voor de woonruimte.

Vraag God…
… om discipline voor het blijven oefenen met de Hongaarse taal.

  • 01 Mei 2013 - 20:06

    V:

    Hey, you rock! Over een tijdje sta je compleet versteld van al die gesprekken die je in Hongaars kunt voeren met de kids en hun families :) xo

  • 01 Mei 2013 - 20:18

    Anje:

    30 graden .
    Hier maar 9 graden ,vanmorgen regen ,18.30 onweer .
    Museas bekeken .
    En bijbelstudie,over Nehemia ,die door ging met bouwen ook al werd hij er 5x afgeleid .
    Wat wil God wat wij doen ,
    Daar onze foces en niet wat anderen ons voorhouden om tedoen ,is strijd ,maar de beste weg .
    Fijn dat je een plekje hebt.
    Geniet ervan .
    GODS ZEGEN

  • 02 Mei 2013 - 10:23

    Bianca (Children's Relief):

    Hi,

    Ik word jaloers van die 30 graden. Heeeeerlijk. Na een paar mooie dagen nu helaas weer een regenachtige dag. MAAR we hebben dus mooie dagen gehad, dus we mogen niet klagen. Ook op Koninginnedag was het mooi weer, maar dat heb je dus op tv gezien.

    Waar ik minder / niet jaloers op ben zijn die moeilijke woorden die je moet leren... pff, wat een discipline moet je hebben; sterkte hoor met leren. Ik bewonder dat je dit doet!

    En: gefeliciteerd met je (tijdelijke) nieuwe woning! Ik snap helemaal dat je toe was aan een plekje voor jezelf. Ook goed om meer te integreren denk ik. Ik hoop dat je snel iets blijvends vindt.


    groetjes,
    Bianca

  • 03 Mei 2013 - 18:03

    Reina:

    Sinds gister is het hier ook lekker weer, maar we halen het niet bij de Oek.
    Fijn voor je dat je besloten hebt om tijdelijk in "mijn huisje" te wonen. (Zo voelt het voor mij nog steeds)
    Ik zie je in gedachten heerlijk in het tuintje zitten en genieten van de zon.

    Leuk dat jullie gezellig Koning(inne)dag hebt gevierd. Ben maandagavond naar de koninginnemarkt gegaan, was leuk, maar wel eel druk. en 30 april natuurlijk aan de buis gekluisterd.
    Tussendoor nog een poosje gewandeld bij de Utrechtse forten.

    Succes met je Hongaarse studie. Toch wel woorden die nergens te herleiden zijn voor ons.
    Geniet van JE huisje
    Lieve groeten
    Reina

  • 04 Mei 2013 - 21:39

    Oom Geert, Tante Germa, Bram:

    Arlien, alvast van harte gefeliciteerd!! Een blijde dag gewenst en Gods zegen!

  • 05 Mei 2013 - 08:31

    J Vonck. De Vriesstr.:

    Heel hartelijk gefeliciteerd met jouw verjaardag Arlien. Ik wens jou veel gezondheid en fijne dag en Gods zegen over jou. . .gr jv

  • 05 Mei 2013 - 11:12

    Hemmie Sikkema:

    Arlien, van harte gefeliciteerd met je verjaardag.Gods zegen voor het nieuwe jaar toegewenst.
    Ik geniet nog steeds van je mooie verhalen.
    Veel sterkte en doorzettingsvermogen gewenst bij het leren van de Hongaarse taal.
    'k Heb het zelf ook ooit een jaar geprobeerd.Bij mij is het niet veel geworden.
    Nog gefeliciteerd met je nieuwe tantezegger Matthijs.

    hartelijke groet van tante Hemmie en oom Kees

  • 05 Mei 2013 - 17:18

    Luuk En Catrien :

    Arlien, van harte gefeliciteerd met je verjaardag, ik hoop dat je er een feestje van maakt! Bij ons wordt het nu ook een beetje lente, vanmorgen met elkaar buiten gezeten in het zonnetje, maar nu kruipt er weer een wolk voor :-( Nou ja een goed moment om jou een bericht te sturen.
    Ook nog gefeliciteerd met de geboorte van Matthijs, ik hoop dat je al een paar mooie foto`s van hem hebt gekregen.
    Wij wensen je Gods zegen toe bij je werk en dat je snel een eigen plekje hebt gevonden en verder succes met het leren van de Hongaarse taal, lijkt me maar moeilijk...

    Hartelijke groeten van ons allen.

  • 07 Mei 2013 - 11:03

    Lilian:

    Arlienskieee!!!!!!!!!

    Wat een goede beslissing zeg van dat huisje!!

    Geniet ervan van je eigen plekje!!

    Succes met alles!

    Liefs Lilian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arlien

Sinds oktober 2011 ben ik aan het werk op de kinderafdeling in het ziekenhuis van Beregowo, Oekraïne. Het plan is om dit een jaar lang te blijven doen. Elke woensdag zet ik een update op deze website om iedereen die daarin geïnteresseerd is, op de hoogte te houden.

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 512
Totaal aantal bezoekers 150933

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 29 November 2013

Naar de Oek (iets langer dan 'normaal')

Landen bezocht: