Verjaardag, voorbereidingen, verhuizen en vakantie - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu Verjaardag, voorbereidingen, verhuizen en vakantie - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu

Verjaardag, voorbereidingen, verhuizen en vakantie

Blijf op de hoogte en volg Arlien

15 Mei 2013 | Oekraïne, Berehove



Zo, daar zat ik dan. Echt bekaf. Maar met zo’n enorm tevreden gevoel! De tuin was zondagmiddag vol met allemaal leuke mensen. De zon scheen volop, het was echt perfect weer om een feestje te hebben in de tuin. En, zoals ik had gevraagd, heb ik dit jaar allemaal nuttige cadeaus gekregen.
De zondag daarvoor, toen ik echt jarig was, ben ik overspoeld met mailtjes en berichtjes. Dus ook toen had ik al zo’n perfect verjaardagsgevoel. Ook met dat prachtige weer :) Volgens mij heb ik nog nooit zo’n leuke verjaardag gehad, bedankt allemaal!!

De dag erna hebben Viki en ik op het zigeunerkamp het verhaal van de Barmhartige Samaritaan verteld. Een paar kinderen mochten het verhaal naspelen. En dat blijft echt interessant om te zien: ze maken er iets grappigs van omdat toch iemand dat rijdier moet zijn. En daar moet de gewonde dan bovenop komen te liggen. Maar dan gaat het pas echt gebeuren: het rijdier met de gewonde persoon moet ook nog even echt een paar stapjes zetten. Uiteindelijk lukt dat, natuurlijk met een hoop overleg en gelach.
Toch stopt het daar niet mee. Het is niet alleen maar gelach tijdens dit toneelstukje. De kinderen laten ook zeker zien dat ze de achterliggende boodschap hebben begrepen!

Dinsdag zijn we naar Szernye geweest. Dat is een dorp een stuk verderop in Oekraïne. Vraag niet naar de rit ernaartoe. Maar we zijn er uiteindelijk gekomen. Daar hebben we een school bezocht die op een zigeunerkamp staat. We hebben het gebouw gezien en uitgebreid met de directeur gesproken. Hij heeft ons allemaal informatie kunnen geven die we goed kunnen gebruiken. We zijn hier namelijk druk bezig met het opzetten van een school/kinderopvang op een zigeunerkamp. Dat vraagt een heel goede voorbereiding. En daar heeft deze directeur ons heel goed mee geholpen.

Vanmiddag konden we niet naar het internaat, dus hadden we mooi de tijd om het één en ander voor te bereiden voor de projecten die we deze zomer willen draaien. Eén daarvan is in de ‘basement’, waar Klaus en ik op zaterdagmiddag altijd naar toe gaan. We zullen eind juni ‘English days’ organiseren. Om, hoe verrassend, het Engels van de kinderen een beetje te stimuleren. Om hen te vertellen over God. En om de kinderen leuke activiteiten aan te bieden in hun lange zomervakantie.

Ondertussen heb ik een nieuw huisje kunnen regelen, gisteren heb ik de sleutel opgehaald. Wellicht dat ik het komende weekend of begin volgende week echt ga verhuizen. Helaas gaat het wat langer duren voordat ik daar ook internet heb, dat was wel even een tegenvaller. Want in het begin vond ik het niet zo erg dat ik geen internet had thuis. Maar nu begint het toch wel wat minder fijn te vinden.
Maar ach, wat stelt dat nou voor dan. Er zijn veel ergere dingen in de wereld!

Ook ben ik al een beetje bezig met m’n vakantie naar Nederland. Die begint steeds meer dichterbij te komen. De reden van deze vakantie heeft zich ook aangemeld: op 30 april ben ik opnieuw tante geworden van een heel erg mooi en gezond mannetje, Matthijs.
Daar ben ik natuurlijk ontzettend blij mee (en ik ben niet de enige!). Toch merk ik nu, meer dan ooit, de grote afstand tussen Nederland en Oekraïne. Wat zou ik toch ontzettend graag even om het hoekje kijken, Matthijs even vasthouden. Kijken hoe zijn grote broer ermee omgaat. Maar ik moet nog even wachten, ik heb nog een paar weken om hiernaar uit te kijken.
Gelukkig wordt Matthijs omringt door trotse ouders, ooms, tantes, opa’s en oma’s die deze tante in Oekraïne goed op de hoogte houden.
Over ruim drie weken hoop ik naar Nederland te komen. Voor een heerlijke vakantie, om veel tijd door te brengen met m’n nieuwe neefje en de rest van de familie en vrienden. Maar ik wil ook heel graag m’n thuisfront, gemeente, achterban weer ontmoeten. Meer informatie hierover volgt binnenkort.

Dank God…
… voor Matthijs.
… voor m’n fantastische verjaardag.

Vraag God…
… om een zegen over de voorbereidingen voor de school op een zigeunerkamp.
… voor goede voorbereidingen op de projecten van de komende zomer.

  • 15 Mei 2013 - 18:02

    Conny:

    Hoi Arlien,

    Heb je al tickets of ga je met de auto naar huis?
    Wij gaan van 22 mei tot 2 juni naar hongarije op vakantie. Is dit te vroeg voor jou? Je zou zo mee kunnen rijden naar Nl!
    Groetjes, Conny

  • 16 Mei 2013 - 06:27

    Anje:

    Weer heel wat belevenissen.
    Gods wijsheid voor het nieuw project.
    Het is zo fijn om je werk enz mee te lezen .
    Vooral omdat je er nu 2x geweest bent en wij naar onze zoon in rusland geweest zijn,
    Weet je een klein beetje waar jullie doorheen gaan.
    We bidden voor de verhuizing en internet ,
    Vakantie naar nederland ,kinderwerk ,
    Gods zegen en Zijn liefdevolle nabijheid.
    Groeten aan vikey en klaus ,huk

  • 16 Mei 2013 - 16:35

    Bianca:

    Hoi hoi,

    Oh nee toch, verjaardagscadeautjes moeten eigenlijk niét nuttig zijn maar juist die leuke extra dingetjes die je niet voor jezelf komt, maar (stiekem) wel graag wilt hebben! Maar ach, gekleurd wc-papier is ook wel geinig :-S

    leuk om te lezen dat je lekker op vakantie komt naar Nederland. Wie weet zit er deze keer een ontmoeting in..?!

    En gefeliciteerd met je tante-schap! Heerlijk hè van die neefjes en nichtjes! Ik heb er ook twee. Echt prachtig :-)

    Goed weekend en succes met verhuizen.

    Liefs
    Bianca

  • 18 Mei 2013 - 22:13

    Reina :

    Hoi Arlien,

    Geweldig, dat je op een heerlijke verjaardag terug kan zien.
    Ben wel een beetje jaloers, dat je dit buiten in je tuintje hebt kunnen vieren.
    Ik mis de zon en de warmte wel!

    Mooi om te lezen dat jullie contact hebben gehad met een school, met de directeur dan wel te verstaan, op een zigeunerkamp en zo ook ideeën hebt om jullie plannen te kunnen verwezenlijken.

    Wat fijn dat je een nieuw huisje hebt.
    Succes met het verhuizen.
    Ik hoop het van de zomer te komen bewonderen.
    Groetjes en tot over een aantal weken in Utrecht!
    Reina

  • 18 Mei 2013 - 22:36

    Oom Bert Entante Trien:

    Dobri veetsjer arlien

    nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!

    dasviedaanje

  • 19 Mei 2013 - 21:20

    Giny Tromp:

    Hallo Arlien,

    Wat beleef je altijd veel Arlien. Welezen je verhalen met veel interesse.
    Allereerst nog gefeliciteerd met je verjaardag.We wensen je voor het komende jaar Gods zegen toe.
    Wae fijn dat je binnenkort met vakantie komt om al je geliefden weer te ontmoeten en in het bijzonder natuurlijk de kleine Matthijs.
    Om het weer hoef je trouwens nog niet in Nederland te zijn!Tuinfeesten,zoals jij daar hebt,kunnen we hier nog niet organiseren!!
    Sterkte met de verhuizing en alle andere dingen.
    We hebben een mooie zondag gehad vandaag.Vijf jongelui hebben in het openbaar ja tegen God gezegd.
    De Geest waait maar door he
    Veel groeten, ook van Niek,
    Giny Tromp.


  • 20 Mei 2013 - 14:55

    Chris En Marga Kiers:

    Hallo Arlien,

    Ook van ons nog een late felicitatie, zo te lezen heb je een leuke verjaardag gehad.
    Ook stemt het ons dankbaar dat al het werk dat je daar samen met je collega`s doet mag slagen.
    En wij wensen je Gods zegen bij de voorbereidingen diie allemaal nog moeten gebeuren.
    Fijn dat je in de gelegenheid bent on naar Nederland te komen voor vakantie.
    Want ook dat heeft een mens nodig.
    Zo te lezen; met al je bezigheden zijn die drie weken ook zo om.

    We wensen je Gods nabijheid toe bij al je werkzaamheden.

    Chris en Marga Kiers



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arlien

Sinds oktober 2011 ben ik aan het werk op de kinderafdeling in het ziekenhuis van Beregowo, Oekraïne. Het plan is om dit een jaar lang te blijven doen. Elke woensdag zet ik een update op deze website om iedereen die daarin geïnteresseerd is, op de hoogte te houden.

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 897
Totaal aantal bezoekers 150823

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 29 November 2013

Naar de Oek (iets langer dan 'normaal')

Landen bezocht: