Heimwee...? - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu Heimwee...? - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Arlien Laan - WaarBenJij.nu

Heimwee...?

Blijf op de hoogte en volg Arlien

28 Augustus 2013 | Oekraïne, Berehove

Heimwee?!

Wat zou de reden zijn?? Ik kan er wel een paar bedenken…

In de afgelopen maanden zijn veel Nederlanders die hier voor langere tijd werken naar huis gegaan. Of ze zijn op verlof. Normaal zijn we toch met minstens een stuk of zes Nederlanders. En nu zijn het er nog maar twee…

Daarnaast ben ik erg druk met het bepalen van de datum waarop ik weer terug zal komen naar Nederland. Dat zal ergens eind november, begin december zijn. Wat is handig? Kom ik terug middenin de Sinterklaas-drukte? Misschien ervoor? Of juist erna? Wat moet er verder allemaal geregeld worden? Wat wil ik gaan doen in Nederland? Wil ik weer voor de klas? Of is dat misschien een beetje teveel gevraagd meteen vanaf het begin? Of…wil ik helemaal niet terug in het onderwijs?
Van ervaringsdeskundigen hoor ik allerlei verhalen. Het schijnt een pittige tijd te zijn, je eerste maanden in Nederland nadat je zo’n lange periode in het buitenland hebt gewoond. Goed om te weten. Dan regel ik nu al zoveel mogelijk dingen. Zodat ik te zijner tijd voldoende tijd en energie heb voor die pittige periode.

Of zou het komen door de vakantieperiode? Nadat de zomerprojecten waren afgerond en de Nederlandse groepen weer waren vertrokken, hadden Viki en ik vakantie. En dat vind ik vrij lang duren. Op zich heb ik genoeg te doen en mag ik eigenlijk niet klagen. Het kamp met de jeugd, een paar dagen naar de meiden in Vinogradiv, een tweedaagse tocht door de bergen, bezig met nieuwsbrieven en dergelijke.
Maar ik zie enorm uit naar volgende week, als de scholen weer beginnen, de kinderen terug komen naar de internaten. En Viki en ik elke dag weer naar deze kinderen toe mogen gaan.

Toch kijk ik de laatste tijd nog meer uit naar e-mailtjes van familie en vrienden, reacties op m’n blog of op een update op Facebook.

Is dit heimwee? Volgens Van Dale is dat ziekelijk verlangen naar huis. Gelukkig ben ik er niet ziek van. Maar wat zou ik graag m’n (op twee dagen na) vier maanden oude neefje vasthouden. Of kijken bij het afzwemmen van m’n andere neefje. Met vriendinnen bijkletsen over van alles en nog wat. Straks weer de geur van de Suikerfabriek ruiken. Morgen m’n vader in levende lijve feliciteren met z’n verjaardag.


Maar dat is nu allemaal even mission impossible. Die schade ga ik later uitgebreid inhalen.

Wat heb ik dáár zin in…!!!

Dank God…
… voor mijn fantastische achterban (ja, dat bent u/ben jij!)

Vraag God…
… om een goede start volgende week van het nieuwe seizoen

  • 28 Augustus 2013 - 20:21

    Rianne:

    Lieve Arlien, wat kan ik me dit goed voorstellen. Wij zijn heel trots op jou dat je zoveel daar doet voor de kinderen die normaal weinig aandacht krijgen. We zullen voor je bidden. Heel veel liefs, Rianne

  • 28 Augustus 2013 - 22:52

    Bianca (Children's Relief):

    Hier een berichtje waar je nu dus zo naar uit kijkt....

    Heel veel sterkte toegewenst met de heimwee waarmee je nu te kampen hebt. Ik hoop dat je snel je draai weer vindt en dat je binnenkort concreet kan uitkijken naar de tijd dat je weer terug komt naar Nederland.

    groetjes,
    Bianca



  • 28 Augustus 2013 - 22:58

    Jacqueline:

    Lieve Arlienski, hier een dikke denkbeeldige knuffel! Je bent een topper! :)

  • 29 Augustus 2013 - 09:51

    Caroline Veenhuizen:

    Hoi Arlien,
    Ten eerste: Van harte gefeliciteerd met je vader z,n verjaardag!
    Ten tweede: Ik kan me voorstellen dat je in een soort gat valt als je een tijdje Nederlanders om je heen hebt gehad en die vertrekken weer dat je dan met een heimwee gevoel achterblijft. Dat je je familie en neefjes mist en je vrienden is moeilijk, helemaal met die speciale dagen als verjaardagen en afzwemmen.
    Ik wens je heel veel sterkte toe om na te denken over de toekomst en alles te regelen. Wat de toekomst ook brengt God is ook jou in alles nabij en weet wat er in je omgaat. Ik hoop dat je door gebed goede beslissingen mag nemen voor je toekomst, en daar ook rust in mag vinden. Het werk wat je daar doet is geweldig mooi en zoooo belangrijk. We bidden of je daar weer in je werk gezegend mag worden en je werk weer met plezier en liefde mag voortzetten! Sterkte met alles en een fijne dag vandaag!
    Groeten van ons allemaal!

  • 29 Augustus 2013 - 11:52

    B:

    Lieve Arlien,
    Ook gefeliciteerd met de verjaardag van je vader.
    Zou het kunnen zijn dat als je weer bij de kampen langsgaat met Viki het weer wat beter gaat?
    Dat hoop ik van harte voor je.
    Inderdaad : moeilijke beslissingen heb je te nemen. Wat is allemaal wijsheid...
    Dat weet God alleen en ik bid voor je dat je op het goede spoor gezet wordt in je bedenksels.
    Je neefjes knuffelen, kan ik me zó goed voorstellen! Ik verklap hier maar even dat ons 9-de kleinkind zo'n beetje ieder moment geboren kan worden. Zegen!! We bidden dat alles goed mag gaan en zijn.
    Arlien, héél veel sterkte de komende tijd, ik hoop spoedig weer wat van je te lezen.
    Zegen gewenst,b.

  • 30 Augustus 2013 - 16:47

    Anje:

    Kan me voorstellen na al die nederlanders ,dat je deze reactie hebt .
    En alles regelen en hoe het moeit het als je terug bent .
    We wensen je Gods wijsheid en Zijn omarming .
    God zegene je en behoede je en doet Zijn Aangezicht over je lichten .
    Liefs

  • 30 Augustus 2013 - 17:43

    Korien:

    een drukkie, baie liefde en een mailtje volgt:)

  • 31 Augustus 2013 - 15:00

    De Haantjes:

    heej Arlien

    we wensen je heel veel sterkte toe, met alle beslissingen en voorbereidingen die je moet nemen en doen.
    hou je taai....

    dikke liefde en hartelijke groet'n van ons allemaal

  • 04 September 2013 - 17:45

    E En B :

    Arlien we wensen jou sterkte om een goede beslissing te nemen , ja en dan denk je natuurlijk wat is een goede beslissing leg het bij God neer hij zorgt. Succes met wat je nog doet . hoe je taai.
    een lieve groet van ons .

  • 11 September 2013 - 07:28

    Hemmiesikkema:

    Lieve Arlien
    Heel veel sterkte met alles.
    Je kunt de dagen tot je naar huis gaat nu gaan afstrepen.
    Nog ongeveer 3 maanden?

    liefs oom Kees en tante Hemmie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arlien

Sinds oktober 2011 ben ik aan het werk op de kinderafdeling in het ziekenhuis van Beregowo, Oekraïne. Het plan is om dit een jaar lang te blijven doen. Elke woensdag zet ik een update op deze website om iedereen die daarin geïnteresseerd is, op de hoogte te houden.

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 620
Totaal aantal bezoekers 150823

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 29 November 2013

Naar de Oek (iets langer dan 'normaal')

Landen bezocht: